هنجارشکنی در وزارت ارشاد ادامه دارد/ اکران «قاتل و وحشی» گامی به سوی عادیسازی بیحجابی در سینما؟
گروه فرهنگ-رجانیوز: در روزهای اخیر گمانهزنیهایی مبنی بر اکران دو فیلم «قاتل و وحشی» و «پیر پسر» در بخش ویژه جشنواره فجر انجام شده است. این در حالی است که فیلمهای حاضر در بخش ویژه جشنواره به رسمی مشخص نشدهاند. «پیر پسر» فیلمی است که در جشنوارههای متعدد خارجی شرکت کرده و طبق آییننامه جشنواره فجر چنین فیلمی نمیتواند در فجر حضور پیدا کند. اما «قاتل و وحشی» سالها است به سزای رفتار هنجارشکنانه و لجوجانه عوامل خود دچار شده است و داستان متفاوتی دارد. عدهای از مسئولان وزارت ارشاد و برگزارکنندگان جشنواره فجر به همراه هیئت انتخاب جشنواره و افرادی در شورای پروانه نمایش ارشاد، بسیج شدهاند تا در هر صورتی که شده این فیلم هنجارشکنانه را در فجر اکران کنند تا قبح بیحجابی و بدپوششی در سینما را بشکنند.
به گزارش رجانیوز؛ فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله، در سال ۱۳۹۸ تولید شد و در سال ۱۳۹۹ متقاضی حضور در جشنواره فجر بود که به تصمیم مسئولان وزارت ارشاد دولت روحانی از جشنواره کنار گذاشته شد. پس از آن نیز حمید نعمتالله چند بار دیگر متقاضی حضور این فیلم در جشنواره فجر بود که هر بار با درخواست او مخالفت شد. نعمتالله امسال نیز فیلم خود را به دبیرخانه جشنواره فرستاد و از برگزارکنندگان فجر چهل و سوم تقاضا کرد که فیلم او را در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنند. سوال اینجا است که اکران «قاتل و وحشی» در کوچکترین سالن جشنواره، چه دردی از سازندگان این فیلم را دوا میکند؟ آیا اکران تک سانسه این فیلم، سرمایه تولید فیلم را به جیب سازندگان باز میگرداند؟ به نظر میرسد دلیل این اصرارهای نعمتالله برای اکران فیلمش در جشنواره، دلایلی فراتر از دیده شدن فیلم و فروش و بازگشت سرمایه داشته باشد.
منوچهر شاهسواری، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر، در پی اعلام اسامی فیلمهای حاضر در جشنواره از اکران چند فیلم در بخش ویژه خبر داد. او پس از دو روز اعلام کرد که فیلمهایی که در بخش ویژه اکران خواهند شد، هنوز مشخص نشدهاند. بخش ویژه در سانس پنجم جشنواره و تنها برای اهالی رسانه اکران خواهند شد. همچنین فیلمهای بخش ویژه، نشست خبری نخواهند داشت. در بخش ویژه جشنواره سه گونه فیلم اکران خواهد شد: یکی فیلمهای توقیفی هستند که سالها است در توقیف هستند و از آنها رفع توقیف نشده است. دو، آن دسته فیلمهایی هستند به تازگی در توقیف قرارگرفتهاند. سه، فیلمهایی هستند که توقیف نیستند ولی تایید حضور در بخش رقابتی جشنواره را از سوی هیئت انتخاب دریافت نکردند. اکران فیلمهای توقیفی که حاصل تصمیم مسئولان وزرات ارشاد در ادوار مختلف بوده و توقیف آن فیلمها با تشخیص و نظر کارشناسان مربوطه در دولتهای مختلف انجام شده بود، بدعت تازهای است که میتواند فصل جدیدی از هنجارشکنی در وزارت ارشاد دولت چهاردهم را در پی داشته باشد.
با وجود اینکه فیلمهای حاضر در بخش ویژه هنوز مشخص نشده، اما پس از اعلام اسامی فیلمهای حاضر در بخش مسابقه، دو نفر از اعضای هیئت انتخاب اعلام میکنند که دو فیلم «قاتل و وحشی» و «پیر پسر» به همراه چند فیلم دیگر، به اشتباه جزو فیلمهای مورد تماشا و بررسی هیئت انتخاب قرار گرفتهاند و از قضا مورد توجه هیئت انتخاب واقع شدند ولی اجبارا آنها را کنارگذاشتیم. در ادامه رعنا آزادیور به تمجید از فیلم «پیر پسر» پرداخت. در پی این، محمدرضا مصباح، دیگر عضو هیئت انتخاب، در یادداشتی از وعده مسئولان وزارت ارشاد مبنی بر اکران برخی از فیلمهای دیدهنشده در بخش ویژه جشنواره خبرداد. سوال آنجا است که چه کسی چنین اشتباهی را مرتکب شد و چه کسی مطالبه کرد و چه کسی قول رفع توقیف داد؟
اما مشکل «قاتل و وحشی» چه بوده که باعث شده در تمام این سالها و در دولتهای مختلف هیچگاه مشکل آن حل نشود؟ «قاتل و وحشی»، در ژانر وحشت و جنایی تولید شده و فیلمی سراسر خشونت است. اما علت این اتفاقاتی که برای این فیلم بوجود آمده است را باید در نوع پوشش لیلا حاتمی در این فیلم جستجو کرد. همانطور که درپوسترهایی که از این فیلم منتشر شده مشهود است، لیلا حاتمی در آن با سر برهنه و موی تراشیده حاضر شده و برای مدت زمان طولانی به بازی پرداخته است. همین باعث شده که عوامل این فیلم در طی این سالها، سزای این رفتار هنجارشکنانه خود را ببینند. در دولت سیزدهم، مدیران وقت برای حل این مشکل به عوامل این فیلم پیشنهاد میدهند که با ابزارهای فنی و بروز، پوشش لیلا حاتمی را اصلاح کنند که سازندگان مخالفت میکنند و با لجاجت و سماجت روی این هنجارشکنی، پایفشاری میورند. امروز اما با وجود همان یکدندگیها از سازندگان «قاتل و وحشی»، جماعتی از بدنه وزارت ارشاد و برگزارکنندگان جشنواره فجر گرفته تا هیئت انتخاب و افرادی در شورای پروانه نمایش ارشاد، به دنبال آن هستند که با راه دادن این فیلم در فجر چهل و سوم، بیحجابی و بدپوششی را بر روی پرده سینما عادیسازی کنند و این مسئله را برای همیشه در سینمای ایران حل کنند؛ به همین دلیل است که حاضرند این فیلم حتی در کوچکترین سالن جشنواره فجر اکران بشود.
انتهای پیام/