هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 19 شهريور 1403 ساعت 23:25
دوشنبه 19 شهريور 1403 23:00 ساعت
2024-9-9 23:25:56
شناسه خبر : 382199
حضور مهران مدیری در نمایش خانگی، باعث شد که او بیش‌ازپیش از کانون نگاه‌ها و توجهات فاصله بگیرد و با سرعت بیشتری سراشیبی افول را طی کند.
حضور مهران مدیری در نمایش خانگی، باعث شد که او بیش‌ازپیش از کانون نگاه‌ها و توجهات فاصله بگیرد و با سرعت بیشتری سراشیبی افول را طی کند.

گروه فرهنگ-رجانیوز: مهران مدیری پس از نقطه اوج کارنامه هنری خود در فصل سوم دورهمی و در سال ۹۷، دچار افول و ریزش مخاطب گسترده‌ای شد به‌طوری‌که پس از گذشت سه سال، در سال ۱۴۰۰ مخاطب برنامه دورهمی به کمتر از نصف رسیده بود. از طرفی حضور متمرکز مهران مدیری در بازار نمایش خانگی بعد از برنامه دورهمی، خود عاملی بود تا مهران مدیری بیشتر از پیش از کانون توجهات دور شود. این افول غیرقابل‌انکار، امروز در اکران جدیدترین فیلم سینمایی مهران مدیری هم مشهود است.

 

به گزارش رجانیوز؛ «ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران مدیری، پیش از اکران متقاضی حضور در چهل و دومین جشنواره فجر بود؛ ولی هیئت انتخاب جشنواره، بدون واهمه از نام پر طمطراق کارگردان این فیلم، فیلم را از جشنواره کنار گذاشت، تصمیمی که پیش‌بینی می‌شد موجی از هجمه و حمله را به سمت هیئت انتخاب جشنواره به همراه داشته باشد؛ اما بی‌تفاوتی مردم نسبت به این اتفاق، پیام روشنی داشت: مهران مدیری از روزهای اوج خود فاصله گرفته و دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد. سلبریتی‌ای که بیش از سه دهه مخاطبان برایش سرودست می‌شکستند حالا در سراشیبی افول افتاده و به پایان راه نزدیک می‌شود.

 

فیلم «ساعت ۶ صبح»، در روز سوم مردادماه ۱۴۰۳، وارد اکران تابستانه شد. در اکران نیز بار دیگر عیان شد که تاریخ مصرف آقای کارگردان گذشته است. فیلم مهران مدیری پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از اکران تنها ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت. این در حالی است که فیلم‌های مشابه فیلم مهران مدیری در ژانر اجتماعی، در هفته‌های اخیر فروش دوبرابری داشته‌اند. فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پور امینی، درحالی‌که حدود ده روز دیرتر از فیلم مدیری به جدول اکران اضافه شد، اما تا کنون نزدیک به ۱۲ میلیارد فروش داشته است. فیلم «بی بدن» اثر مرتضی علیزاده نیز فیلم دیگری در ژانر اجتماعی بود که در مدت‌زمان کمتر از ۲۰ روز، ۱۰ میلیاردی شد.

 

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شروع افول مهران مدیری مربوط به فیلم «ساعت ۶ صبح» نیست. او از مدت‌ها قبل وارد سراشیبی دوران حرفه‌ای خودش شده است و شروع آن را باید از برنامه دورهمی محاسبه کرد. برنامه‌ای که طولانی‌ترین پروژه او تلویزیون به‌حساب می‌آید. برنامه دورهمی از سری اول تا پنجم، با تغییرات زیادی همراه بود. سری اول دورهمی برنامه‌ای ترکیبی متشکل از نمایش، استندآپ‌کمدی مجری، چالش با تماشاگران و گفت‌وگو با مهمان بود که در سری‌های بعدی این تنوع آیتم‌ها کمتر شد. دورهمی در فصل سوم با اینکه نسبت با فصل اول آن دچار تغییرات گسترده شده و عنصر خلاقیت در آن کم‌رنگ‌تر شده بود؛ اما به‌واسطه یک برند موفق که تا به آن روز سه سال از تولد آن گذشته بود و در میان مردم جا بازکرده بود توانست رکورد مخاطبان خود را در نسبت با دو فصل گذشته بشکند و به میزان مخاطب ۶۶.۹ درصدی در سال ۹۷ برسد. موفقیتی که دورهمی پس از آن دیگر نتوانست آن را تکرار کند. دورهمی در آن سال با این میزان مخاطب در کنار خندوانه به‌عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون شناخته شد.

 

افول مهران مدیری در فصل چهارم دورهمی شروع شد. در آن فصل دیگر خبری از آن نمایش‌ها، دیالوگ‌های مدیری و هیچ‌کدام از آیتم‌های خلاقانه نبود و حضور سلبریتی‌ها محور برنامه قرار گرفت. در تمام قسمت‌های فصل چهارم دورهمی مردم باید دائماً گفت‌وگوی مدیری با یک چهره مشهور را تماشا می‌کردند که در آخر گفت‌وگو مدیری با همان لحن تکراری و همیشگی از مهمان برنامه می‌پرسید: «عاشق شدی؟». حتی استندآپ و چالش با تماشاگران هم در حاشیه قرار گرفته بود. آنجا نقطه‌ای بود که روند روبه‌رشد مخاطب در دورهمی، نزولی شد. فصل چهارم دورهمی در سال ۹۹، با ۵۰.۷ درصد مخاطب و با ریزشی حدود ۱۶ درصدی به پایان آمد.

 

فصل پنجم دورهمی اما با تغییرات ساختاری و فرمی اساسی آغاز شد؛ دورهمی در فصل پنجم دیگر یک رئالیتی‌شوی ترکیبی خلاقانه نبود و به یک مسابقه تلویزیونی تبدیل شد. فصل پنجم با آنکه با هزینه هنگفتی کلید خورد، ولی در آخر نه‌تنها نتوانست ناکامی فصل چهارم را جبران کند؛ بلکه خود به ناکامی بزرگ‌تری در کارنامه هنری مهران مدیری تبدیل شد. میزان مخاطبان فصل پنجم دورهمی با یک ریزش فاحش، ۲۸.۸ درصد بود و تنها ۳ درصد با مستندهای حیات‌وحش اختلاف داشت.

 

مهران مدیری در همه این سال‌ها علاوه بر حضور در بهترین ساعات کنداکتور تلویزیون، در بازار نمایش خانگی هم فعالیت داشته است. اما واضح است که هیچ‌گاه بازار نمایش خانگی، ضریب نفوذ و تأثیری مشابه تلویزیون را در همه اقشار مردم نداشته است. بااین‌حال اما مهران مدیری همواره در پستو‌های بازار نمایش خانگی رفت‌وآمد داشت و قراردادهای هنگفت امضا می‌کرد. مدیری هم‌زمان با دورهمی ۵، سریال دراکولا را در بازار نمایش خانگی اکران کرد. بعد از آن پایان تراژیک برای دورهمی، مهران مدیری بعد از یک وقفه حدود دو‌ساله، باز به همان حیات خلوت همیشگی خود بازگشت و در خرداد ۱۴۰۳ برنامه «اسکار» را به نمایش خانگی آورد. پس از اسکار نیز مدیری مجری برنامه «گل‌یاپوچ» شد؛ همان برنامه‌ای که شروع آن با رسوایی برای سرمایه‌گذاران و صاحبان این برنامه آغاز شد و آنها برای‌آنکه جلوی حواشی ایجاد شده پیرامون این برنامه را بگیرند مجبور به حذف نام کارگردان فتنه‌گر و سابقه‌دار آن شدند.

 

حضور متمرکز مهران مدیری در نمایش خانگی پس از سال ۱۴۰۰، به معنی دورشدن از اقشار جامعه و پرت‌شدن به جزیره‌ای دورافتاده بود؛ جزیره‌ای که نهایتاً یک جامعه محدود دو الی سه‌میلیونی که کاربران فعال و غیرفعال فیلیمو هستند، او را تماشا می‌کنند. حضور مهران مدیری در نمایش خانگی، باعث شد که او بیش‌ازپیش از کانون نگاه‌ها و توجهات فاصله بگیرد و با سرعت بیشتری سراشیبی افول را طی کند.

 

انتهای پیام/



 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home