هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

چهارشنبه 6 تير 1403 ساعت 12:51
چهارشنبه 6 تير 1403 12:00 ساعت
2024-6-26 12:51:21
شناسه خبر : 381589
چهل روز از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران می‌‌گذرد، رئیس‌جمهوری که به‌جرأت می‌توان گفت، بداخلاقی‌ها نسبت به وی از همان مناظرات انتخابات 1400 به صورت برنامه‌ریزی‌شده آغاز شد و حتی بعد از فقدان او نه‌تنها اصلاح نشد، بلکه با سر در آوردن مدعیان جدید با شیوه‌های نو دنبال شد و می‌شود، مثل ادعای طرح‌شده در حوزه عملکرد دولت دوازدهم برای خرید واکسن کرونا.
چهل روز از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران می‌‌گذرد، رئیس‌جمهوری که به‌جرأت می‌توان گفت، بداخلاقی‌ها نسبت به وی از همان مناظرات انتخابات 1400 به صورت برنامه‌ریزی‌شده آغاز شد و حتی بعد از فقدان او نه‌تنها اصلاح نشد، بلکه با سر در آوردن مدعیان جدید با شیوه‌های نو دنبال شد و می‌شود، مثل ادعای طرح‌شده در حوزه عملکرد دولت دوازدهم برای خرید واکسن کرونا.
گروه سیاسی - رجانیوز: چهل روز از سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران می‌‌گذرد، رئیس‌جمهوری که به‌جرأت می‌توان گفت، بداخلاقی‌ها نسبت به وی از همان مناظرات انتخابات 1400 به صورت برنامه‌ریزی‌شده آغاز شد و حتی بعد از فقدان او نه‌تنها اصلاح نشد، بلکه با سر در آوردن مدعیان جدید با شیوه‌های نو دنبال شد و می‌شود، مثل ادعای طرح‌شده در حوزه عملکرد دولت دوازدهم برای خرید واکسن کرونا.
 
البته در هیاهوی تبلیغات انتخابات هر امری امکان وقوع دارد اما نه نسبت دادن دروغ به رئیس‌جمهوری که شهید راه خدمت شد. بهترین توجیه اما شاید این باشد که عده‌ای راه تخریب شهید رئیسی را برگزیدند تا ضعف‌های خود را پوشش داده و از خود چهره‌ای موجه نزد افکار عمومی بسازند، غافل از اینکه اعداد و ارقام زیر بار تهمت نمی‌روند.
 
احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اینکه پاسخ شما به ادعاهای طرح‌شده از سوی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در خصوص خرید واکسن کرونا در دولت متبوع وی چیست، ادعای روحانی در زمینه خرید واکسن کرونا در دولت وی را کذب خواند و توضیح داد: مرسوم است که رؤسای جمهور بعد از تنفیذ حکمشان تا رأی اعتماد مجلس به وزرا و تشکیل کابینه جدید در جلسات دولت حاضر می‌شوند؛ به استناد مطالب طرح‌شده در جلسه 20 مرداد 1400 که شهید رئیسی در آن حاضر بودند، در آن جلسه بحث مفصلی انجام می‌شود؛ چرا که در پیک دیگری از کرونا بودیم و تلفات روزانه به پانصد، ششصد نفر رسیده بود. در جلسه بحث می‌شود که در همه دنیا از جمله ایران، میزان رعایت پروتکل‌ها کاهش جدی داشته چون مردم خسته شده‌اند بنابراین باید واکسیناسیون گسترده دنبال شود. وزیر امور خارجه وقت آقای ظریف که این روزها در کنار آقای روحانی رئیس دولت وقت مدعی شده، کار واردات 120 میلیون دوز واکسن را انجام داده است، در آن جلسه حرف‌های قابل توجهی می‌زند.
 
دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه داد: رئیس‌جمهور شهید در جلسه می‌گویند آقای ظریف مسأله واکسن را دنبال کنید که هر چه زودتر وارد شود. آقای ظریف اولاً می‌گوید اسپوتنیک نمی‌تواند به ما واکسن بدهد. به سینوفارم هم 30 میلیون دوز درخواست داده‌ایم که پول 5 میلیون آن تأمین شده است. برای 30 میلیون دوز دیگر هم چینی‌ها هیچ تعهدی به ما نداده‌اند. پس این حرف آقای روحانی و ظریف که می‌گویند 120 میلیون واکسن (60 میلیون دوز اسپوتنیک و 60 میلیون دوز سینوفارم) در این جلسه معلوم می‌شود که برای 60 میلیون واکسن روسی خود آقای ظریف می‌گوید آن که هیچ، عملی نیست. برای 60 میلیون دوز واکسن چینی هم می‌گوید، برای 30 میلیون دوز، فقط پول 5 میلیون آن تأمین شده که همان را هم در جلسه سرپرست بانک مرکزی می‌گوید، برای انتقال پول آن راهی نداریم و برای 30 میلیون دوز دیگر هم می‌گوید طرف چینی تعهدی نداده است.
 
صالحی در این خصوص اضافه کرد: خدمت شما عرض کنم این 30 میلیون دوز واکسن چینی را هم توجه داشته باشید که دولت آقای روحانی فروردین 1400 درخواستش را داده بوده، حالا بعد از 5 ماه در این جلسه هنوز بحث سر این بوده که معلوم نیست چگونه باید پول آن داده شود. این یعنی طرف چینی اساساً این دوستان را حساب نکرده بوده و عملاً گفته بوده بروید ته صف. بخصوص که آقای روحانی با کنایه صحبت می‌کرد و می‌گفت ما کشور را آزمایشگاه واکسن‌های خارجی نمی‌کنیم. اتفاقاً در همین جلسه ظریف به این‌گونه صحبت‌ها اعتراض می‌کند و می‌گوید طرف چینی ناراحت می‌شود. آقای ظریف در این جلسه یک جمله بسیار مهم و البته تأسفبار بیان می‌کند و می‌گوید، باید برویم التماس طرف چینی را بکنیم تا به ما واکسن بدهند.
وی با بیان اینکه 20 مرداد این صحبت‌ها مطرح شد و 27 مرداد آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب که هنوز کابینه‌اش تشکیل نشده بود با رئیس‌جمهور چین مذاکره تلفنی داشت و مشکل خرید واکسن را از چین حل کرد، گفت: شما آن وضعیت را که طرف چینی عملاً دوستان دولت قبل را سرکار گذاشته بود، ملاحظه کنید. 27 مرداد آقای رئیسی یک تماس تلفنی مهم و مفصل با رئیس‌جمهور چین برقرار کرد که این تماس در واقع آغاز همکاری‌های راهبردی دو کشور در دولت جدید بود. یک مسأله که در همان تماس به طور کامل حل و تعیین‌تکلیف شد، بحث واکسن بود. بعد از این تماس تلفنی ظرف یک ماه 100 میلیون دوز واکسن از چین وارد کشور شد و حجم این واردات به‌قدری زیاد بود که حتی ما در انتقال و جابه‌جایی واکسن‌ها مشکل داشتیم و این یک نمونه از منش شهید رئیسی بوده است که صادقانه و با خلوص برای حل مشکل مردم وارد می‌شد و آن را حل می‌کرد.
 
صالحی در ادامه با اشاره به اولین سخنرانی شهید رئیسی در مشهد و یادآوری این بخش از سخنانش که مشکل واکسن باید سریع، فوری و انقلابی حل شود، از رفتار و بداخلاقی‌های جماعت منتقد دولت که هر حرف جمهور را به تمسخر می‌گرفتند، ابراز تأسف کرد و افزود: شهید رئیسی صادقانه و از روی خلوص کاری را که می‌خواست انجام می‌داد و برای مردم پای‌کار بود، اما همه خوب به خاطر دارند که همین سخنان در فضای به واسطه بی‌اخلاقی که شکل گرفته بود با تمسخر و استهزاء مواجه شد.
 
منبع: روزنامه ایران