هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 21 خرداد 1403 ساعت 23:40
دوشنبه 21 خرداد 1403 22:58 ساعت
2024-6-10 23:40:28
شناسه خبر : 381419
 در نشست وزاری خارجه بریکس قرار است تا نقشه راه شانزدهمین نشست سران بریکس که قرار است در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود را فراهم کنند.
روتیتر: گزارش رجانیوز پیرامون هفته پرکار دستگاه دیپلماسی کشور؛

مخابره پیام ثبات سیاست های جمهوری اسلامی به جهان/ شرکت در جلسات مهم جهانی ادامه دارد

در نشست وزاری خارجه بریکس قرار است تا نقشه راه شانزدهمین نشست سران بریکس که قرار است در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود را فراهم کنند.
گروه بین الملل-رجانیوز: هفته جاری روزهای پرکاری را برای سرپرست وزارت امور خارجه رقم زده است. در برنامه این هفته وزارت امور خارجه شرکت در نشست D-۸ در استانبول به میزبانی وزیر امورخارجه ترکیه و شرکت در نشست وزاری امور خارجه کشورهای عضو بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه  قرار داشت.
 
به گزارش رجانیوز؛ برنامه‌های قبلی وزارت امور خارجه با وجود سانحه هوایی برای شهید ابراهیم رئیسی و دکتر حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه فقید ایشان بدون هیچ اختلالی، پیگیری و اجرا می‌شود. با وجود شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان و فقدان بزرگ شهدای خدمت که منجر به شروع فرآیند انتخابات زودهنگام شد، تاثیری منفی بر ثبات دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وارد نشد و هیئت نمایندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی علی باقری در دو نشست فشرده و مهم دی-۸ و وزاری خارجه بریکس در هفته جاری شرکت کردند. حضور فعال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر پیام استقامت و ثبات را به جهان مخابره کرد.
 
روز شنبه ۱۹ خرداد وزرای خارجه کشورهای سازمان دی-۸ با موضوع جنگ غزه و تحقق آتش بس نشستی را در شهر استانبول به میزبانی وزیر امور خارجه ترکیه برگزار کردند. در طی این نشست علی باقری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران ۹ پیشنهاد عملی را به سایر کشورهای حاضر در نشست ارائه کرد.
 
پیشنهادات ارائه شده به ترتیب: ۱- ایجاد برنامه حمایتی دی-۸ در خصوص فلسطین، مشارکت جمعی و کمک به نیازهای توسعه و بازسازی فلسطین ۲- تشکیل گروه تماس دی-۸ برای پایان دادن به جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین المللی ۳- شناسایی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی آن به عنوان سازمان‌های تروریستی ۴- حمایت دی-۸ از گفتگو های فراگیر فلسطینی با مشارکت همه گروه‌های فلسطینی و برگزاری انتخابات پس از پایان جنگ ۵- ایجاد کمیته حقوقی مشترک دی-۸ به منظور حمایت از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین المللی در دیوان بین المللی دادگستری و دیوان بین المللی کیفری و... ۶- حمایت دی-۸ از کنوانسیون کنفرانس بین المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی ۷- قطع و تعلیق کلیه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی ۸- حمایت دی-۸ از شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان آپارتاید، تلاش‌های مشترک دی-۸ برای احیای قطع نامه ۳۳۷۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۹- درخواست دی-۸ برای تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان‌ها و رویدادهای بین المللی از جمله المپیک پاریس از جمله پیشنهادات سرپرست وزارت امور خارجه به سایر کشورهای حاضر در نشست بود.
 
سازمان دی-۸ شامل هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، اندونزی، مالزی، مصر، نیجریه و بنگلادش است. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۶ به عضویت این سازمان اسلامی با ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان درآمد. نشست فعلی در چارچوب تلاش کشورهای اسلامی جهت همکاری بین المللی در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی و در امتداد نشست سازمان همکاری اسلامی و سایر نشست‌ها اهمیت داشت.
 
هفته پرکار علی باقری و تیم فعال وی اما به اینجا ختم نشد و بلافاصله پس از نشست دی-۸ به سوی شهر تاریخی نیژنی نووگورود فدراسیون روسیه پرواز کردند تا ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه در شانزدهمین نشست وزاری خارجه پیمان بریکس که پیش از نشست اصلی با حضور رهبران کشورهای این سازمان، حاضر شوند. در این نشست قرار است تا نقشه راه شانزدهمین نشست سران بریکس که قرار است در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود را فراهم کنند. همچنین قرار است تا در مورد موضوعات مهمی چون روابط بین الملل، راهکارهای ارتقاء حکمرانی جهانی، حل و فصل منازعات در بسترهای چندجانبه و با تمرکز بر افزایش تاثیرگذاری کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار گیرد.
 
از دیگر اتفاقات مهم این نشست آغاز مراسم با یک دقیقه سکوت به احترام شهدای خدمت بود که توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. علی باقری نیز عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس را ثمره تلاش شهید آیت الله رئیسی و دستگاه دیپلماسی دولت ایشان عنوان کرد.این نخستین حضور رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی در نشست پیمان بریکس به حساب می‌آید. 
 
از دیگر اقدامات مهم این نشست صدور بیانیه مشترک در خصوص جنگ اوکراین و اعلام آمادگی این پیمان به جهت میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین برای ایجاد صلح بین دو کشور بود. در حاشیه نشست نیز دیدارهای دوجانبه میان سرپرست وزارت امور خارجه و وزرای خارجه کشورهای روسیه، چین، برزیل، بلاروس و قزاقستان دیدار کرده و در مورد مسائل دوجانبه به گفتگو پرداخت.
 
انتهای پیام/

 



 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home