هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 18 خرداد 1403 ساعت 17:42
جمعه 18 خرداد 1403 16:16 ساعت
2024-6-7 17:42:38
شناسه خبر : 381343
این یک بام و دوهوایی نشان می‌دهد که نامه و درخواست از شورای نگهبان زمانی برای اصلاح‌طلبان مطلوب است که در حمایت از آنها باشد والا فشار به شورای نگهبان تلقی خواهد شد.
این یک بام و دوهوایی نشان می‌دهد که نامه و درخواست از شورای نگهبان زمانی برای اصلاح‌طلبان مطلوب است که در حمایت از آنها باشد والا فشار به شورای نگهبان تلقی خواهد شد.
گروه سیاست-رجانیوز: انتشار غیراخلاقی نامه محرمانه به امضای اکثریت هیأت دولت، به غیر از وزرای مرتبط با برگزاری انتخابات  در حمایت و معرفی دکتر محمد مهدی اسماعیلی به عنوان گزینه مناسب برای ادامه راه دولت شهید رئیسی، باعث شد تا مخالفان دولت شروع به تخریب کرده و ادعا کنند که این مدل مشورت‌های مرسوم، فشار بر روی شورای نگهبان بوده و در تاریخ انتخابات بی‌سابقه بوده است. اما آیا این ادعا صحیح است؟
 
به گزارش رجانیوز؛ با بررسی انتخابات‌های گذشته، مشورت‌ها و درخواست‌های متعددی از شورای نگهبان را مشهاده می‌کنیم که برخلاف نامه مذبور نه تنها کسی به آن هجمه نکرد بلکه مورد تقدیر و حمایت نیز قرار گرفته است.
 
شاید معروف‌ترین این مشورت‌ها و درخواست‌ها متعلق به نامه حدادعادل در سال ۱۳۸۴ باشد. پس از اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت‌ها در انتخابات سال ۸۴، و عدم تایید نمایندگان دولت خاتمی یعنی مصطفی معین و مهرعلیزاده، حداد عادل، رئیس مجلس وقت طی نامه‌ای به رهبری خواستار تجدید نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شد.
 
حداد عادل خود درباره آن نامه می‌گوید: « پس از آنكه اسامي شش تن از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از سوي شوراي نگهبان اعلام شد بنده هم مثل برخي ديگر اين احساس را پيدا كردم كه ممكن است جايي براي تجديد نظر در اين اعلام نظر شوراي نگهبان وجود داشته باشد و بتوان با تعداد بيشتري از داوطلبان شركت در انتخابات رياست جمهوري شور و گستردگي بيشتري به انتخابات بخشيد وهمبستگي ملي را تقويت كرد.
 
حداد عادل اضافه كرد: به حضور رهبر معظم انقلاب رسيدم و نامه ای را كه متضمن اين تقاضا بود تقديم ايشان كردم و ايشان هم لطف كردند و با اشاره به نامه بنده به شوراي نگهبان نامه اي فرستادند متذكر شدند كه شورا نسبت به صلاحيت آقايان مصطفي معين و محسن مهرعليزاده تجديد نظر كند.
 
متن نامه حداد عادل بدین شرح بود: «چنانکه مستحضرید شورای محترم نگهبان اسامی شش تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را که صلاحیتشان به تأیید آن شورا رسیده اعلام کرده است. اگر چه شورای نگهبان همواره سعی داشته وظیفه خطیر خود را بر اساس موازین شرعی و قانونی به انجام رساند، لکن گهگاه براساس رهنمودهای برخاسته از مصلحت‌اندیشی حضرتعالی در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. اینک استدعا آن است در مورد اخیر نیز چنانکه تجدید نظر در این امر را به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر - که مخصوصاً مورد عنایت حضرتعالی در انتخابات ریاست جمهوری بوده - می‌دانید، شورای محترم نگهبان را به توسیع دایره نامزدهای واجد صلاحیت، دلالت فرمائید.»
 
رهبر معظم انقلاب نیز طی نامه ای به شورای نگهبان نوشتند: «با سلام و تحیت و تشکر از زحمات آن شورای محترم در تلاش برای احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری دوره‌ی نهم، با رعایت موازین قانونی در این امر، از آنجا که مطلوب آن است که همه‌ی افراد کشور از صاحبان سلائق گوناگون سیاسی فرصت و مجال حضور در آزمایش بزرگ انتخابات را بیابند، لذا به نظر می‌رسد نسبت به اعلام صلاحیت آقایان دکتر مصطفی معین و مهندس مهرعلیزاده تجدید نظر صورت گیرد.»
 
این رسانه‌ای ترین درخواست برای تایید صلاحیت نمایندگان یک جریان در انتخابات بود که هیچ‌گاه با هجمهه اصلاح‌طلبان رو به رو نشد.
 
در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز این مشورت‌ها توسط افراد و شخصیت‌ها  و حتی بسیج‌های دانشجویی نیز ادامه پیدا کرد.
 
حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور وقت، پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها؛ در جلسه هئیت دولت بیان کرد که به رهبری نامه نوشته و درخواست ورود به تایید صلاحیت‌ها را کرده است او در این باره گفت: «تصمیمی که ما عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و معلوم شد چه کسانی مد نظر هستند، دوست داشتیم که شورای نگهبان فرصت بیشتری می‌داد تا افراد بیشتری اضافه می‌شدند. جان انتخابات رقابت است، اگر این رقابت را از آن بگیرید، می‌شود یک انتخابات بی‌جان. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد. البته من نسبت به اصل ۱۱۳ حتماً متذکر هستم و اشکال دارم و این اصل را هر وقت به شورای نگهبان می‌نویسیم آنها یک تفسیری دارند. به ناچار دیروز خدمت رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم که ایشان کمکی کنند. ایشان هم در دوره‌های گذشته کمتر وارد شده‌اند و در بعضی اوقات ورود کردند.»
 
این نامه اما هرگز مورد نکوهش قرار نگرفت چرا که کسانی که از این تصمیم سود می‌بردند، نزدیک به جریان اصلاحات تعریف می‌شدند.
 
سید ابراهیم رئیسی نیز از کسانی بود که در سال ۱۴۰۰ تلاش می‌کرد تا درباره برخی از شخصیت‌های ردصلاحیت شده، توسط شورای نگهبان  تجدیدنظر صورت بگیرد. او در همان روز اعلام نتایج در جمع همراهان خود بیان کرد: «از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»
 
 
بسیج سه دانشگاه تهران نیز در همان روزها طی نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار تجدیدنظر در تایید و ردصلاحیت‌ها شدند.
 
 
حتی در انتخابات مجلس در سال 1398 نیز، احمد توکلی در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان خواستار تجدیدنظر در ردصلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب شده بود، اما هیچ‌کدام از مصداق‌های مذکور، با عنوان فشار به شورای نگهبان مورد هجمه قرار نگرفت.
 
 
این یک بام و دوهوایی نشان می‌دهد که نامه و درخواست از شورای نگهبان زمانی برای اصلاح‌طلبان مطلوب است که در حمایت از آنها باشد والا فشار به شورای نگهبان تلقی خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 

 



 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home