شنبه 20 بهمن 1403 14:17 ساعت
شناسه خبر : 383687
![معجزه ابراهیم/ «موسی کلیمالله» شکوه یک روایت الهی «موسی کلیمالله» تنها یک فیلم نیست؛ بلکه نمایش اقتدار، شجاعت و قدرت روایتگری فیلمسازی است که حضورش اعتبار و شأن دیگری به جشنواره میبخشد.](https://www.rajanews.com/sites/default/files/styles/newspage_big/public/content/images/story/03-11/20/5850550132616056193.jpg?itok=Fc-YoNtq)
«موسی کلیمالله» تنها یک فیلم نیست؛ بلکه نمایش اقتدار، شجاعت و قدرت روایتگری فیلمسازی است که حضورش اعتبار و شأن دیگری به جشنواره میبخشد.
گروه فرهنگ-رجانیوز: پس از پنج سال دوری از جشنواره فجر، ابراهیم حاتمیکیا با شاهکاری تحسینبرانگیز به کاخ جشنواره بازگشته است. «موسی کلیمالله» تنها یک فیلم نیست؛ بلکه نمایش اقتدار، شجاعت و قدرت روایتگری فیلمسازی است که حضورش اعتبار و شأن دیگری به جشنواره میبخشد.
پس از گذشت یک هفته از آغاز اکرانهای جشنواره فجر بیتردید میتوان گفت از میان آثاری که تاکنون در جشنواره امسال به نمایش درآمدهاند «موسی کلیمالله» در ردهای بالاتر از تمام رقبا قرار دارد. اثری که نه تنها در داستانپردازی و فضاسازی، بلکه در اجرا، بازیگری و جلوههای بصری نیز سطح جدیدی از سینمای ایران را به نمایش گذاشته است.
انتخاب شجاعانه بازیگران؛ امضای اختصاصی حاتمیکیا
حاتمیکیا بار دیگر شجاعت خود را در انتخاب بازیگران به نمایش گذاشته است. برای مثال کمتر کارگردانی حاضر است تا بهنام تشکر را که پیشتر او را در نقشهای طنز دیدهایم، برای ایفای نقش فرعون انتخاب کند، اما حاتمیکیا با جسارت و هوشمندی تمام، بهترین گزینه ممکن را برگزیده است. تشکر توانسته با کنترل حرکات، لحن و دیالوگها، چهرهای مقتدر از فرعون ارائه دهد و از پس این نقش سنگین برآید. البته فیلمنامه میتوانست شخصیت متکبرتری از فرعون بسازد چرا که گاهی فرعون تنها شخصیتی عصبانی و مشروب خور نمایش داده میشود درحالی که اهمیت ظهور منجی در ظلم و ستمهای پادشاهی است که خود را خدا میداند.
یکی از نقاط عطف فیلم، بازی درخشان مریلا زارعی در نقش مادر حضرت موسی(ع) است. او توانسته است شخصیت مادری دلنگران و رنجکشیده را چنان باورپذیر و عمیق به تصویر بکشد که لحظهای مخاطب فراموش میکند در حال تماشای یک فیلم سینمایی است. زارعی با غرق شدن در نقش خود، بیننده را به مصر باستان میبرد و در لحظهای که نوزاد را به نیل میسپارد، حس میکنید نه یک صحنه سینمایی، بلکه یک مستند تاریخی را به تماشا نشستهاید.
شجاعت در استفاده از تکنولوژی Virtual Production
یکی از مهمترین ویژگیهای فنی فیلم، استفاده از تکنولوژی Virtual Production است، فناوریای که برای اولین بار در سینمای ایران به کار گرفته شده است. این تصمیم جسارت زیادی میطلبید و حاتمیکیا نشان داد که همچنان پیشرو و نوآور است. هرچند در برخی صحنهها، این تکنولوژی هنوز جای کار دارد و باعث مصنوعی شدن برخی بخشهای فیلم شده است، اما همین قدم بلند، تاریخ سینمای ایران را ورق خواهد زد.
حاتمیکیا تاکنون در حوزه آثار تاریخی فعالیت نکرده بود، اما با «موسی کلیمالله» ثابت کرد که اگر به سراغ این ژانر برود، نتیجه چیزی جز یک شاهکار نخواهد بود. او در این فیلم روایتی پرشکوه از انتظار برای تولد منجی ارائه داده است؛ روایتی که عمیق، احساسی و سرشار از لحظات تأثیرگذار است. همین رویکرد باعث شده تا تماشای این اثر، مخاطبان را بیش از پیش مشتاق نسخه کامل سریالی آن کند. در نهایت موسی کلیمالله» ثابت کرد که ابراهیم حاتمیکیا همچنان بزرگترین فیلمساز جریانساز این سرزمین است.
انتهای پیام/
![](https://www.rajanews.com/sites/all/themes/rajanews/images/rajanews_telegram.png)
لینک کوتاه »
http://rajanews.com/node/383687
لینک کوتاه کپی شد