هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 4 تير 1403 ساعت 17:00
دوشنبه 4 تير 1403 16:31 ساعت
2024-6-24 17:00:39
شناسه خبر : 381574
حسین شفیعی‌نیا

مردم قوی‌تر از سوپرمن

گروه سیاست-رجانیوز: حسین شفیعی‌نیا، دانشجوی فرهنگ و ارتباطان در یادداشتی نوشت: هرچه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، تب انتخاباتی کشور نیز بالاتر می‌رود. هر فردی در هر گوشه ای، در هر کانال و صفحه و خلاصه هر جمعی، به تبلیغ فرد و گفتمانی می‌پردازد. این وسط اما گروهی هم هستند که نمی‌دانند چه کسی درست می‌گوید؟ کدام حرف و ایده درست است و می‌تواند مشکلات را حل کند. درست می‌گویند! حق دارند! بالاخره یک بار برای همیشه باید به این نتیجه برسیم که کدام نگاه می‌تواند پاسخ و حلال مسائل جامعه باشد.
 
برخی می‌گویند شاهراه عبور از مشکلات و رسیدن به قبله آمال جمهوری اسلامی با داشتن یک سوپرمن اجرایی که اتفاقاً تجربیات پیشین موفقی نیز در حوزه های مختلفی همچون مدیریت شهری پایتخت داشته است محقق می‌شود. رئیس جمهوری که یک تنه به دل مشکلات کشور بزند و با قدرت و توان اجرایی خود بر انبوه مسائل کشوری فایق شود.
 
حال سوالاتی مطرح می شود. آیا آن شاهراه و ایده اصلی این است؟ آیا با توان و سابقه اجرایی در لایه میدان مسائل حل می‌شوند؟ مگر طی این سالها این نگاه حاکم نبوده است؟
 
موضوع این است که در جای دیگری باید به آن شاهراه اصلی رسید. شاهراهی که حالا بیش از چهل و پنج سال است از هر امتحانی سربلند بیرون آمده است. به راستی آن شاهراه چیست؟
 
روزی در این کشور جنگ شد. زمانی که تازه انقلاب اسلامی شکل گرفته و هنوز قدرت چندانی نداشت. دولت توان مدیریت این بحران پیشبینی نشده را نداشت. اینجا بود که مردم به میدان آمدند؛ ایده دادند و راه صد ساله را یک شبه طی کردند. جلوتر برویم. جنگ تمام شد اما آثارش نه! خرابی های ناشی از جنگ بخشی از مناطق کشور را درگیر ساخته‌ بود. علاوه بر آن بسیاری از روستاها و مناطق محروم نیز بودند که باید سر و سامانی میافتند. باز هم مردم به میدان آمدند. گروه های جهادی شکل گرفت و با پشتیبانی دولت ها، مردم، به حل موضوع پرداختند. از کنار گروه های جهادی هم می‌گذریم. کشور در برهه هایی از تاریخ خود با مسائل امنیتی مواجه شد. مسائلی که حتی برخی از دولتمردانش نیز بر آن دامن زدند. آیا در این مسائل هم دولت و پلیس خود به تنهایی و با اتکا به توان و سابقه اجراییشان مشکل را حل کردند یا مردم بودند که بسیج شدند، ایده و نقشه کشیدند و با نگاه انقلابی و توکل خود بر خدا از آن بحران ها نیز عبور کردند. 
 
حضور میدانی مردم به این موارد ختم نمی‌شود و در طی این سال‌ها همواره مردم بودند که با حضور در صحنه توانستند مشکلات را حل و به جهش ایران عزیز کمک کنند. یکی از بارزترین و نزدیک‌ترین مثال های حضور موثر مردم در صحنه، کرونا بود. پدیده ای نوظهور که نه تنها دولت ایران، بلکه تمام حکومت های جهان را درگیر خود ساخت. کمبود ماسک و به دنبال آن افزایش قیمت، ارائه خدمات به بیماران و کادر درمان و... مسائلی بودند که دولت از حل آنان ناتوان بود. پس مردم به میدان آمدند. ماسک به وفور تولید و بهترین خدمات درمانی نیز ارائه شد. 
 
درحقیقت حضور و نقش‌آفرینی مردم در عرصه های مختلف همان شاهراه حل مسائل و جهش ایران عزیز است. نگاهی که در آن دولت نقش پشتیبان دارد و تمام ظرفیت‌هایش را درخدمت ایده‌های بدنه اصلی جامعه یعنی مردم قرار می‌دهد. اینجاست که هر ایرانی یک نقش باشکوه در کشور می‌یابد و حرکت به سوی قله سرعت می‌گیرد.
 
شاید دکتر سعید جلیلی یک سوپرمن اجرایی نباشند اما آنچه ایشان را یک نامزد اصلح می‌سازد، نگاه ایشان به جامعه و نقش‌آفرینی مردم در عرصه های مختلف برای حل مشکلات کشور است. موضوعی که طی این چهل و  پنج سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی شاهدش بوده‌ایم و همواره مورد توجه مقام معظم رهبری نیز بوده است. چنانکه ایشان فرمودند: «وقتی مردم به عرصه آمدند، جسم خودشان را، دل خودشان را، نیت و همت خودشان را وارد عرصه کردند، گره های کور باز شد. راه های بن‌بست گشوده شد.» و یا چند ماه قبل که ایشان در پیام نوروزی خود جهش تولید را مستلزم حضور مردم دانستند و فرمودند: «اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، باید اقتصاد را مردمی کنیم؛ باید پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم.»
 
گفتمان و ایده اصلی دکتر سعید جلیلی بر همین اساس و در امتداد رهنمود های مقام معظم رهبری قرار دارد. ایشان مهمترین فرصت جمهوری اسلامی ایران را توانمندی همه آحاد جامعه می‌دانند و طبق گفته خودشان جهش و بهترین استفاده از فرصت ها توسط یک دولت نقش‌آفرین محقق می‌گردد. دولتی که هم خود نقش‌آفرینی کند و هم بتواند برای هریک از شهروندان خود، امکان نقش‌آفرینی فراهم سازد.
 
انتهای پیام/


 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home