هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 18 مهر 1395 ساعت 10:40
يكشنبه 18 مهر 1395 20:38 ساعت
2016-10-9 10:40:33
شناسه خبر : 257321
بسیاری او را در نماهنگ ایستاده ایم 2 دیدند. اگر چه پیش از این کارهای زیادی را خوانده بود. آثاری که در نماهنگ های پخش شده از تلویزیون در مناسبت های مختلف دیده شدند. امروز می توان اذعان کرد که خواننده ای خوش صدا در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ظهور کرده است. کسی که در صحبت هایش از آینده کاری و برنامه های جدیدش می گوید.
بسیاری او را در نماهنگ ایستاده ایم 2 دیدند. اگر چه پیش از این کارهای زیادی را خوانده بود. آثاری که در نماهنگ های پخش شده از تلویزیون در مناسبت های مختلف دیده شدند. امروز می توان اذعان کرد که خواننده ای خوش صدا در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ظهور کرده است. کسی که در صحبت هایش از آینده کاری و برنامه های جدیدش می گوید.
حامد یامین پور - گروه فرهنگی رجانیوز: بسیاری او را در نماهنگ ایستاده ایم 2 دیدند. اگر چه پیش از این کارهای زیادی را خوانده بود. آثاری که در نماهنگ های پخش شده از تلویزیون در مناسبت های مختلف دیده شدند. امروز می توان اذعان کرد که خواننده ای خوش صدا در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ظهور کرده است. کسی که در صحبت هایش از آینده کاری و برنامه های جدیدش می گوید. در ادامه گفتگوی ما با حسین حقیقی را خواهید خواند.
 
رجانیوز: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید خوانندگی را چگونه و از چه زمانی شروع کردید؟
 
حسین حقیقی: حسین حقیقی هستم متولد 1368. خوانندگی را به صورت حرفه‌ای از سال 89 شروع کردم و در سرود هم به صورت حرفه‌ای از سال 87 که وارد دانشگاه شدم تا دو سال فعالیت داشتم و قبل از این نیز فعالیت‌های فرهنگی مربوط به خوانندگی‌ام به دوران مدرسه بر می‌گردد و از سال سوم یا چهارم دبستان بود که حس می‌کردم در این زمینه استعداد‌هایی دارم و به همین سبب تا آخر دبیرستان در گروه سرود، تواشیح و قرائت قرآن کار می‌کردم و در همین مدت غیر از دبیرستان در مساجد نیز اساتیدی داشتم که از محضرشان استفاده می‌کردم.
 
رجانیوز: ورودتان به این حوزه در دوران مدرسه چگونه بود؟
 
حقیقی: مانند همیشه در مدرسه اعلام کردند هر کس تمایل به شرکت در گروه سرود دارد ثبت نام کند و بعد از آن به هنگام مصاحبه متوجه شدند که می توانم تک خوان باشم به همین دلیل همیشه از همان دبستان تا آخر دبیرستان تک‌خوان گروه بودم و در رقابت‌های آموزش و پرورش هم مقامی آوردم و البته در اذان و قرائت هم موفق به کسب مقام شدم. بعد از این دوران با ورود به دانشگاه با دوستی آشنا شدم که مرا به یک گروه سرود حرفه‌ای معرفی کرد و من هم به آنجا رفتم.
 
رجانیوز: وقفه‌ای هم در خوانندگی بعد از مدرسه تا ورود به دانشگاه رخ داد؟
 
حقیقی: خیر از چهارم دبستان تا کنون سالی نبوده است که در این زمینه فعالیت نداشته باشم.
 
 
 
رجانیوز: فعالیت‌تان فقط در زمینة خوانندگی بوده است یا اینکه در موسیقی هم فعالیت داشته‌اید؟
 
حقیقی: تا سال 89 در فضایی بدون موسیقی یعنی سرود و تواشیح بودم و از آن به بعد وارد استودیو شدم که فضایی موسیقیایی داشت. و به تدریج در کلاس سلفژ و تتوری موسیقی شرکت کردم که یکی از اساتیدم جناب «استاد نفر» بودند و در صدا سازی هم در خدمت آقای پیام دهکردی طی جلساتی شرکت کردم هر چند که تمرکز این کلاس بیشتر بر روی صدا در تئاتر بود منتهی در یک مقیاس محدودی آواز و صداسازی هم آموزش می‌دادند و در این کلاس هم تقریباً نفر اول آواز و هم نفر اول صدا سازی شدم و در آنجا بود که اندکی هم با تربیت صدا، لحن، گفتار و بیان نیز آشنا شدم.
 
رجانیوز: خواندن نت موسیقی را از کجا فرا گرفتید؟
 
حقیقی: بخش مهمی از این توانایی اکتسابی بوده است آن هم به دلیل کاری که در سال‌های گذشته یاد گرفته بودم به عنوان مثال در سرود استادم یادم می‌داد که چگونه از روی نت بخوانم اما با شرکت در کلاس متوجه شدم آن چه یاد می‌گرفتم چه نام داشته است و تئوری موسیقی شامل این موضوع و همچنین توانایی پیاده کردن نت می‌باشد و اینها ابتدائیات موسیقی است و بدیهی است که با یاد گرفتن سلفژ و صدا سازی کسی خواننده نمی‌شود  و نیاز به استعداد خاصی هم دارد که با کنار هم قرار گرفتن اینها در یک نفر تازه می‌توان گفت که او می‌داند خوانندگی چیست نه اینکه می‌تواند خوانندگی کند و از این جا به بعد مهم‌ترین نکته توانایی انتقال حس شعر است که اگر این نباشد نمی‌توان به کسی گفت خواننده در غیر این صورت یک اپراتور هستیم و اینجا محل تفاوت یک خواننده و موسیقی‌دان است. حتی ممکن است کسی هیچ یک از این کلاس‌هارا نرود با این وجود توانایی خواندن را داشته باشد اما خیلی قدرت پر و بال دادن به صدایش را ندارد و حوزة فعالیتش خیلی تنگ می‌شود مثلاً شیوة خواندنش از کودکی تا بزرگسالی تقریباً به یک شکل است و اگر ده قطعه از او بشنویم قطعاً خسته کننده خواهد بود اما کسی که سواد موسیقی را دارد می‌تواند فضاهای مختلف را امتحان کند و بنده نیز این امور فنی را تا جایی که احساس نیاز می‌شد فرا گرفتم هر چند خیلی بیش از این می‌شود کلاس رفت و هنوز هم دوست دارم در این کلاس‌ها شرکت کنم.
 
رجانیوز: در زمینه‌هایی مانند خوانندگی و بازیگری استعداد مهمتر است یا دانش؟
 
حقیقی: پیام دهکردی در کلاس می‌گفت اصولاً صدای بد و خوب نداریم بلکه صدای تربیت شده یا نشده داریم. به عنوان مثال وقتی دو نفر می‌خواهند گنجی را در زیر زمین پیدا کنند هر دو با هم شروع به کندن می‌کنند اما یکی زودتر می‌رسد و به نظرم فرق این دو در استعداد است و آنکه استعداد ندارد با تمرین و دانشِ توامان می‌تواند به گنج دست پیدا کند. به هر حال در دوره‌ای هستیم که نمی‌شود گفت صرفاً صدا مخملی‌ها مناسب خوانندگی هستند و شاید شما از شنیدن صدای کسی مشمئز شوید و ترجیح دهید به جای آن از دیدن طبیعت لذت ببرید اما می‌بینید که با تمرین و تربیت صدا تبدیل به یک فردی با صدای خاص می‌شود و طرفدار پیدا می‌کند هرچند باید تلاش بیشتری نسبت به کسی که این استعداد را دارد بکند و واقعیت این است که به هر دو مدل نیاز است و حتی در موضوع هوش موسیقیای نیز ممکن است کسی یک نت خواص را نتواند بخواند اما اساتید می‌گویند با تمرین قابل حل است هر چند که اگر این استعداد را داشت زودتر به نتیجه می‌رسید در واقع تنها درزمان رسیدن به نتیجه تفاوت وجود دارد و نمی‌توان گفت به طور کلی کسی بی استعداد است و نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.
 
رجانیوز: چه زمانی به این نتیجه رسیدید که باید برای آینده برنامه‌ریزی کنید و بفرمایید که هدف گذاری‌تان برای آینده چیست؟
 
حقیقی: وقتی کسی خالق اثری می‌شود باید به بازخوردها توجه کند و آنجا کار جدی می‌شود که این بازخورد ها مثبت است و اقبالی به آثار وجود دارد و مخاطب منتظر اثر بعدی است و اگر این اقبال نباشد تنها برنامه‌ای که برای آینده وجود دارد تقویت و تربیت صداست. بنده در سال 1389ش که اولین کار جدی را شروع کردم مربوط به تیتراژ یک تئاتر بود که البته نقش کوچکی هم در آن داشتم و یادم هست آن تیتراژ تا مدت ها دست به دست می‌شد و حتی زمان‌هایی هم که ایام شهادت امیرالمومنین می‌رسد این اثر با نام "ببار بارون" که برداشتی از کار شجریان و محمود کریمی است از صدا وسیما پخش می‌شود و از آنجا بود که تصمیم گرفتم در این زمینه متناسب با اعتقادات و باورهایم فعالیت کنم و زمانی که وارد این عرصه شدم به لطف دوستان عزیزی مانند حامد زمانی و.... که جلوتر از این، کار راشروع کرده بودند راه ناشناخته‌ای در پیش نداشتم و واقعیت این است که نفر اولی که این کار را می‌کند جهاد عجیب و غریبی انجام می‌دهد و هر کس که در آن ایام حامد زمانی و سایر دوستان را می‌دید متوجه می‌شد که با وجود سختی‌ها، مسیر کار مهیاست و بنده نیز دوست داشتم که در این حوزه فعالیت کنم و نزدیک به بیست اثر را تا قبل از ایستاده‌ایم دو خوانده بودم که همگی مربوط به مناسبت‌های مذهبی بودند به جز دو اثر که یکی مربوط به حضرت آقا و به سفارش بسیج و دیگری ایستاده ایم1 بود که همین قطعه را برای آقای شفاه پخش کردند و ایشان هم با دیدن استعداد بنده پیشنهاد ایستاده‌ایم2 را دادند که شروع این کار از بهمن 1392ش می‌باشد و در اوایل 1393ش نیز به پایان رسید و بعد از آن نیز تا به حال بیست قطعة دیگر را خوانندگی کرده‌ام اما در مورد برنامة آینده‌ام باید بگویم که چون از یک خانوادة مذهبی هستم و باورهای اعتقادی و مذهبی مشخصی دارم اگر قرار باشد کاری انجام دهم در همین راستا خواهد بود و از یک جبهه و فضای دیگری نبوده‌ام که به لطف حضور قشر عظیمی از تهیه کنندگان متصل به ثروت به این سمت رو بیاورم تا به عنوان یک شخص ارزشی معرفی شوم و اعتقادات مشخصی از قبل داشته‌ام و در قبل از مجموعه‌های ایستاده‌ایم کار مذهبی، انقلابی و آیینی کرده‌ام و بعد از آن نیز به همین گونه است و مهم‌ترین رویکرد من که ممکن است نسبت به دیگران در این حوزه مرا شاخص کند این است که اکثر آثارم حاصل فضای آیینی خواهد بود و اگر قرار است راجع به مناسبتی مانند عید غدیر کاری بخوانم در مسیر نگاه امیرالمومنین و اسلام به مقولة جانشینی و حکومت اسلامی است یعنی همان رویکرد آیینی به مسائل اجتماعی.
 
رجانیوز: آیا این بدین معناست که کار عاشقانه تولید نمی‌کنید؟
 
حقیقی:  چرا اما تمام این موضوعات مقصدی است که راه رسیدن به آن آیین است.
 
رجانیوز: آیا این شیوه و مدل فرم هنری متفاوتی ندارد؟
 
حقیقی: به چه معنا؟
 
رجانیوز: به هر حال عاشقانه خواندن الزاماتی دارد که در این فرم مورد نظر شما وجود ندارد؟
 
حقیقی: این الزامات را چه کسی تعیین می‌کند؟
 
رجانیوز: موسیقی این محدودیت را ندارد؟
 
حقیقی: خیر به چه دلیل داشته باشد.
 
رجانیوز: مثلاً در کارهای عاشقانه به نظر می‌رسد که شخص مورد خطاب شعر معشوقة زمینی خواننده است و سایر شنوندگان نیز همزاد پنداری می‌کنند.
 
حقیقی: انشاالله تا یک یا دو ماه آینده تک اثر عاشقانه‌ام عرضه خواهد شد که در فضای دینی ساخته شده است که با انتشار آن بیشتر، منظورمان روشن می‌شود، اما برای توضیح بیشتر باید بگویم مثلاً تمام کارهایی را که برای نیمة شعبان خوانده‌ام مربوط به شادمانی ناشی از عید است اما از این به بعد روشم تغییر می‌کند و رویکرد مهدویت در جامعه مطرح می‌شود چرا که این دست مسائل در قالب ترانه نیز باید مطرح شود. 
 
رجانیوز: آیا این رویکرد برای خودتان تجربة جدیدی است و آیا نمونة مشابهی در این زمینه وجود دارد؟
 
حقیقی: قطعاً نمونه‌هایی بوده و هست اما بنده می‌خواهم به طور کلی به این سمت بروم و کاری غیر از این نداشته باشم و باور دارم که این شیوه مرا محدود نمی‌کند به عنوان مثال در تمام این سال‌ها چقدر در زمینة کسب حلال کار کردیم؟ آنچه به یاد دارم فقط اثر محمد اصفهانی است:
 «بهشت از دست آدم رفت از آن روزی که گندم خورد/ببین چه می شود آنکه یک جو از حق مردم خورد»
و این مقدار بسیار کم است یعنی امثال ما باید بیشتر در این زمینه کار کنند. به کسب حلال و خیلی دیگر از مسائل می‌توان از منظر دین نگاه کرد یا در نمونة دیگر وقتی از سامی یوسف نام برده می‌شود بلافاصله یک خوانندة مسلمان به ذهن خطور می‌کند و نکته‌ای که باید جا بیفتد این است که او یک خوانندة مذهبی و آیینی است و قرار نیست به هر موضوعی از زوایای دیگر بپردازد بلکه از زاویه دینی به آن می‌پردازد و نباید این شیوه را یک روش خشک و خشن بدانیم بلکه شیرین است چرا که آن را تجربه کرده‌ام و اگر در انتخاب شعر سخت‌گیری داشته باشیم و کمی بیشتر با شاعر و ترانه سرا جلسه و گفتگو داشته باشیم می‌توانیم کار خیلی دقیقی را ارائه کنیم.
 
 
رجانیوز: فضای خانوادگی شما برای ورود به این عرصه چگونه بود؟
 
حقیقی: طبیعتاً اگر در زندگی نامة تمام آدم‌های مذهبی که وارد این عرصه شدند رجوع کنید متوجه می‌شوید که با خانواده‌هایشان در این موضوع زاویه داشتند و من مستثنی از این قاعده نبودم، اما شخصاً از اول حوزة فعالیتم را تعریف کرده‌ام هر چند که هنوز هم مخالفت‌هایی وجود دارد مثلاً در تولید قطعة "صحن بارون" که اخیراً برای ولادت امام رضا علیه السلام خوانده‌ام رسماً در ساخت آن از ساز استفاده شده است و طبیعتاً در خانوادة مذهبی استفاده از ساز حرمت ویژه‌ای دارد و باید به تدریج این موضوع جا بیفتد که اگر نکات مد نظر مراجع لحاظ شود ایرادی در اصل موضوع وجود ندارد و آنها نیز موافق‌اند و حتی در کار اخیر هم که برای عید غدیر است در مورد ملودی ساخته شده این اختلاف وجود دارد که شاید موجب وهن اهل بیت می‌شود چرا که فضای خیلی شادمانه‌ای دارد اما به نظرم تمام این مسائل قابل تعریف است و زمانی که نظر مرجع ما رعایت می‌شود باقی ماجرا برجسته کردن آن است و ما که از خانوادة مذهبی وارد این کار می‌شویم اول باید خانوادة خودمان را راضی کنیم که موسیقی به صورت ماهوی ایرادی ندارد. حضرت آقا در یک سخنرانی می‌فرمایند اینکه مراجع با موسیقی این زوایا را دارند بخاطر اتفاقاتی است که قبلاً در این حوزه رخ داده است و آن اینکه قبلاً پادشاهان مجالس رقصی می‌گرفتند که در آن موسیقی بود و بزم شراب و این مجموعه در کنار هم بسیار وحشتناک است و حرمت بسیاری دارد و حال هر آن چه که از این مجموعه بیرون می‌آید با تصور قبلی به آن نگاه می‌شود و با این دید می‌توان حتی دورِ هم نشستن را نیز غلط دانست و اصلاً در آن‌گونه مجالس موسیقی نقش محوری داشته است و با قطع یا ادامة موسیقی فعالیت حاضران تغییر می‌کرد و خود آقا هم فرمودند که باید موسیقی را نجات داد و این یعنی باید موسیقی را معرفی کرد و گفت موسیقی اساساً چیست و با آن چه می‌توان کرد.
 
رجانیوز: فضای معرفی و ارائة آثارتان را از چه مسیری پیگیری می‌کنید؟ آیا آلبوم عرضه می‌کنید یا از فضای مجازی و سایر شیوه‌ها استفاده می‌کنید؟
 
حقیقی: هنوز به این جزیی در مورد برنامة آینده‌ام فکر نکرده‌ام و در واقع الان که هنوز اول راه هستم این موضوع خیلی قابل بررسی نیست و باید در ادامه به آن فکر کرد حتی فلان خوانندة پر طرفدار مملکت به جایی می‌رسد که می‌گوید: "این آخرین آلبوم من خواهد بود" و در پاسخ به اعتراض طرفدارانش می‌گوید که دیگر برایم آلبوم معنایی ندارد و از این پس هر دو ماه یکبار اثری را تولید و عرضه می‌کنم و در نهایت با برگزاری کنسرتی آثارم را به گوش طرفدارانم می‌رسانم. به نظرم برای انتشار آلبوم ملزوماتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌تواند مثمر ثمر باشد ولی الان به آن فکر نمی‌کنم و مهم‌ترین نکته برای من کیفیت قطعات است آن هم از همة جهات و باقی ماجرا اعم از اینکه سفارش کار از کجاست و سفارش دهنده کیست و .... برایم اهمیتی ندارد.
 
رجانیوز: آیا سفارشی کار کردن بد است؟
 
حقیقی: به نظرم اصلاً بد نیست و مهم این است که شما آن سفارش را مال خودت بدانی و بتوانی تمام قد بایستی و بگویی این اثر برای من است و البته از فلان جا سفارش گرفته‌ام.
 
رجانیوز: در واقع منظورتان این است که اگر پول در دستان خودتان بود باز هم همان کار را می‌کردید.
 
حقیقی: دقیقاً همین‌گونه است و اتفاقاً همین دیروز سفارشی با مضمون ضدیت با آل سعود داشتم که شعر و ملودی را برایم فرستادند و با اینکه مضمون آن را می‌پسندم و با آن مشکلی ندارم و حاضرم در این زمینه کار کنم اما چون چهارچوب آن را نپسندیدم قبول نکردم چرا که آن کار را برای خودم نمی‌دانستم و اگر آن را می‌خواندم نقش اپراتور داشتم و در مواجهه با این سوال که چرا این کار را خواندم فقط باید می‌گفتم که چون پول خوبی می‌دادند این کار را کردم در حالی که هرگز چنین نخواهم کرد و اگر کاری را دوست داشته باشم هم پول خوبی می‌گیرم و هم خوب اجرایش می‌کنم و تمام قد تا آخرین نفس و آخرین قطرة خون از آن دفاع خواهم کرد.
 
رجانیوز: آیا در مباحث فقهی مربوط به موسیقی هم مطالعه داشته‌اید؟
 
حقیقی: بله از همان ابتدا که به صورت حرفه‌ای وارد شدم مطالعه‌ام بیشتر شد و قبل از آن نیز شنوندة موسیقی بودم و از آنجا که همان حرمتی که در نواختن و خواندن هست در شنیدن هم و جود دارد همان زمان هم این مسئله برایم مهم بود و الان هم حواسم هست که چهارچوب‌های این موضوع رعایت شود.
 
 
رجانیوز: درآمد ناشی از این حوزه را چگونه می‌بینید؟ آیا خوب پول می گیرید؟
 
حقیقی: در این حرفه از ابتدایی ها تا حرفه‌ای ها هرکدام عدد متفاوتی دارند و من نیز خودم را در این بازه می‌سنجم تا ببینم در کجا هستم و به نظرم خود انسان متوجه است چه جایگاهی دارد هرچند بقیه نظر مثبت یا منفی داشته باشند. بنابراین عددی را برای خودم تعیین کردم و هرکس هم که بشنود تایید می‌کند که نظرم درست است و با توجه به اینکه خودم را نه بالاتر و نه کمتر از خیلی‌ها می‌بینم آنچه را که می‌گیرم حق خود می‌دانم و از گفتن آن ابایی ندارم چرا که این حرفة من است و مانند هرکسی به صرف اینکه در حوزة مقدسی کار می‌کنم دلیلی بر دریافت نکردن حق خود نمی‌بینم و از سال 89 تا کنون برای قطعه‌ای نبوده است که دریافتی نداشته باشم هر چند شده است در زمینه‌ای که احساس نیاز به کار در آن کرده‌ام اثری را با هزینة شخصی تولید کرده‌ام اما یه یک یا دو ماه نکشیده است که آن را از من خریده‌اند و من این مسائل را دو روی یک سکه می‌دانم، یک طرف فضای ارزشی و معنوی و طرف دیگر کار و حرفة شخصی است که باید معیشت را به وسیلة آن گذراند و متاسفانه خیلی‌ها همین ایراد را به جامعة مداحان نیز می‌گیرند که چرا فلانی پول می‌گیرد و می‌خواند و جدا از اینکه چقدر و به چه مدل می‌گیرند نفس این کار ایرادی ندارد چرا که کار اوست. البته ملاحظات موجود در فضای معنوی را درک می‌کنم که مربوط به همان مسئلة مدل و مقدار پول گرفتن است و آنجایی که صرفاً به دلیل پول بیشتر کاری انتخاب می‌شود را نمی‌پسندم و اصلاً سفارش خوب را به این معنا می‌دانم که اگر متعلق به من است آن را بخوانم اما اگر کار خوبی هم باشد که بخواهند پو.ل کمی بدهند آن را انجام نمی‌دهم چرا که باید همان میزان را که حقم هست بگیرم نه کمتر نه بیشتر.
 
رجانیوز: آیا در ایستاده‌ایم یک و دو خوب پول گرفتید؟
 
حقیقی: در ایستاده‌ایم یک یادم هست که بابت هم‌خوانی انجام شده یک کارت هدیة 50هزار تومانی گرفتم آن هم در یک بسته‌بندی ویژه که در آنجا خودشان گفتند این صرفاً یک هدیه است و در ایستاده‌ایم دو نیز 110هزار تومان هزینه کردم و انگشتری خریدم آن هم بابت پلان‌هایی که به آن نیاز بود و فاکتور خرید آن را نیز ارائه نکردم و غیر از همان دریافتی که گفتم هیچ دریافت دیگری نداشتم و حتی یک برگه قرارداد هم برای این کار ندارم و طبیعتاً من می‌دانستم که این کار امتیازاتی را به من می‌دهد که دیگر آثار نمی‌دهد و واقعیت این است که این کار از ابتدا برای من بود و آن را جلو بردم و تولید کردم و پس از آن بود که تصویر با آن هماهنگ شد و از جایی به بعد با هم جلو رفتند و البته کار را دوست داشتم و اعتقادم بود اما ایستاده‌ایم دو از لحاظ تصویری موقعیت ویژه‌ای داشت به گونه‌ای که اگر برای هرکسی پیش می‌آمد به آن نه نمی‌گفت و من هم در موقعیت پیش آمده هیچ مکثی نداشتم ونه ثانیه‌ای در مورد قرارداد با کسی صحبت کردم و نه قراری داشتیم و طبیعتاً بعد از ایستاده‌ایم اتفاقاتی برای من افتاده است که همگی امتیازات ناشی از ایستاده‌ایم دو است و من آن را به مسائل دیگر ترجیح می‌دهم.
 
 
رجانیوز: آیا بازخوردهایی که از ایستاده‌ایم دو داشتید راضی کننده بوده است؟
 
حقیقی: اگر از تمام حواشی این قطعه بگذریم و فرض کنیم که در کشور دیگری تولید شده و به دست ما رسیده است بیش از 90 در صد بازخورد‌ها فوق‌العاده بود، نه صرفاً خوب بلکه فوق‌العاده. و اما بازخوردهای منفی بیشتر مربوط به حواشی بود که بخشی از آنها سیاسی بود. به عنوان مثال دوستی در صفحة شخصی من گفته بود: "خدا لعنتت کند که با حنجره‌ات برای مردم و ملت دشمن تراشی می‌کنی." البته توهین غیر قابل پخش دیگری هم کرده بود که به نظرم این، جای شکر دارد و هر چقدر از این حرف‌ها باشد شیرین است و اینکه در کنار صدای آمریکا و بی‌بی‌سی و ..... عده ای هم در داخل این‌گونه می‌گویند نشانة این است که همان جایی را هدف قرار داده‌ایم که لازم بوده است. اما غیر از این، برخی نکات فنی را از دوستان متخصص این حوزه شنیدم که برخی را قبول دارم و برخی را خیر که می‌شود به عنوان واکنش منفی آنها را پذیرفت اما هیچ کدام موسیقیِ اثر را سطحی، بی ارزش و یا تو خالی توصیف نکردند یعنی ابتدا با موجی از تعاریف شروع کردند و بعد به انتقاد پرداختند.
 
رجانیوز: پیش بینی خودتان اینگونه بود که بعد از ایستاده‌ایم دو اتفاق خوبی برایتان بیفتد چرا که قبل از این هم بسیاری شما را می‌شناختند و حتی سیما نیز بسیاری از کارهای شما را پخش کرده است؟
 
حقیقی: خدا را شاهد می‌گیرم که هیچ‌گاه تا الان خودم را از این مجموعه نماهنگ جدا ندیدم  و دنبال این نبودم که برای خودم اتفاق خاصی بیفتد و یک مجموعه را می‌دیدم که انتظار داشتم برای آن اتفاقات خوبی بیفتد که یک عضو آن مجموعه نیز بنده بودم.
 
رجانیوز: این اتفاق خوب رخ داد؟
 
حقیقی: می‌توانست خیلی ویژه‌تر و صادقانه‌تر باشد اگر این حواشی رخ نمی‌داد. به نظرم خیلی زودتر می‌شد به هدف این اثر رسید البته نظرم این نیست که به هدف خود نرسیده و یا نخواهد رسید چرا که این نماهنگ در طول زمان خود را نشان می‌دهد و در همین یک ماهی که از شروع انتشار آن می گذرد مشاهده می‌کنید که هر چه جلو می‌رود واکنش‌ها منطقی‌تر می‌شود.
 
 
رجانیوز: می‌شد این حواشی را کنترل کرد و یا اینکه اصلاً وارد این فضاها نشد؟
 
حقیقی: واقعیت این است که ما توقع این برخورد را نداشتیم.
 
رجانیوز: یعنی چی؟
 
حقیقی: دقیقاً همین‌طور است و حداقل روی آدم‌های این جبهه اشتباه حساب کردیم و درست مانند این است که در یک میدان نبرد تمام ادوات و تجهیزات را درمقابل دشمن قرار داده‌اید اما به ناگهان کسی از پشت شما را می‌زند و در پاسخ به اینکه آیا می‌توانستی این حرکت را پاسخ دهی فقط می‌توانی بگویی بله می‌توانستم اما نمی‌دانستم قرار است از پشت هم به ما حمله شود. در این میان به خاطر بُهتی که ما را گرفته بود فقط می‌توانستیم تاسف بخوریم آن هم از بی‌تقوایی صورت گرفته و مانده بودیم که چه کنیم آن هم در مقابل آن همه دروغ‌های پی‌در‌پی که با آن مواجه بودیم و تنها همین از ما بر می‌آمد که کار را به خدا واگذار کنیم و خلاصه اینکه تمامی این حواشی باعث شد که اثر‌گذاری و شکوفایی این اثر به تاخیر افتد و باید گفت دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد چرا که این کار با صدق نیت همة کادر اصلی تولید شده است و علت تاکیدم بر کادر اصلی این است که به هر حال در هر پروژه‌ای عده‌ای صرفاً به دلیل تخصص‌شان در آن شرکت دارند هر چند به محتوا اعتقادی ندارند و پول‌شان را می‌گیرند اما کادر اصلی که از ایستاده‌ایم یک وارد سری دوم شد و ادامه مسیر داد با صدق و خلوص نیت این کار را انجام داد و ای کاش حوزه هنری اعداد هزینه شده را اعلام می‌کرد چرا که من پنج نفر از دوستانی را که در کادر اصلی حضور داشتند، هم از دریافتی‌شان اطلاع دارم و هم از موقعیت‌هایی که در این مدت از دست دادند تا این کار به نتیجه برسد و سرانجام با بی‌تقوایی عدة قلیلی که نه می‌خواهم بزرگشان کنم و نه می‌خواهم آنها را نادیده بگیرم مواجه شدند، چه آنها که این جریان را شروع کردند و چه آنها که آن را باز نشر کردند آن هم بدون تحقیق حول موضوع اما انشاالله در آیندة نزیک آثار این کار در جامعه و سایر کارهای انقلابی و فرهنگی دیده خواهد شد. اتفاقاً همین دیروز فیلم‌نامه‌ای به من ارائه شد که متوجه شدم چقدر متاثر از ایستاده‌ایم دو است و خوشحالم از اینکه یک نگاه جدیدی به مقولة نماهنگ صورت گرفته است چرا که قبل از این به هیچ وجه برای نماهنگ فیلم‌نامه نوشته نمی‌شد و برای ساخت نماهنگ در یک مکانی به خواننده می‌گفتند بخوان و از او فیلم می‌گرفتند و نهایتاً با اضافه کردن چیز‌های دیگری قطعه‌ای ساخته می‌شد و پس از چند بار نمایش در سیما به فراموشی سپرده می‌شد.
 
رجانیوز: تقدیری از جانب رهبری هم بابت نماهنگ‌هایی که مهدیار عقابی تولید می‌کرد و هم ایستاده‌ایم داشته اید؟ نظر و احساس خودتان دربارة این موضوع چیست؟
 
حقیقی: روزی که برای رونمایی از کار رفته بودیم دوست داشتم در پشت تریبون بگویم تمام انگیزة من و گروهی که می‌شناسم برای نشاندن حتی یک لبخند کوچک بر لبان مقام معظم رهبری است اما بعد از گذشت آن حواشی خدا را صد هزار مرتبه شکر کردم که چنین موقعیتی پیش نیامد چرا که در این روزگار اگر وارد چنین فضایی شوید به خیلی مسائل دیگر متهم خواهید شد نه از جبهة روبرو که همیشه این‌گونه بوده و هست بلکه از خودی‌ها چرا که وقتی از تقدیر ایشان صحبت به میان آید به این متهم می‌شویم که می‌خواهیم با هزینه کردن از ایشان خودمان را توجیه کنیم و اگر قرار باشد اسم مقدس ایشان را به این حوزه وارد کنم و چنین طعنه‌هایی را بشنوم ترجیح می‌دهم واکنشی نشان ندهم تا مسئله بین خود و خدای خودم باقی بماند و با وجود اینکه به صورت متقن و دقیق نمی‌دانم که آیا ایشان کار را دیده‌اند یا خیر اما امیدوارم که مورد پسند ایشان واقع شود کما اینکه در ایستاده‌ایم یک این اتفاق رخ داده بود.
 
رجانیوز: در آینده آثار ملی و انقلابی بیشتری خواهید داشت؟
 
حقیقی: بنده محدودیتی در محتوا و موضوع ندارم اما باید از همان نگاه خاص به آن دیده شود و اگر اینگونه باشد حتماً آن را انجام خواهم داد و الان هم که قرار است کار عاشقانه‌ای را بخوانم همان نگاه را دارم هرچند که سفارشی نبوده است و شعر آن را از حامد عسگری عزیز گرفته بودم و انشاالله تا یک یا دو ماه آینده به نتیجه برسد.
 
 
رجانیوز: نکته یا سخن دیگری در پایان مصاحبه دارید؟
 
حقیقی: واقعیت این است که در زمینه‌ای که مشغول به کار در آن هستیم هیچ ورودی از پیشینیان وجود ندارد و انشاالله آیندة بسیار روشن‌تری خواهد داشت و من این را در حوزة هنری می‌بینم که به تعداد این دوستان روز به روز اضافه می‌شود و ناچاراً باید بگویم که لازم است از جبهة مقابل اندکی درس بگیریم و ببینیم که آنها با استعداد‌های جدیدشان چه می‌کنند. آیا اولین واکنش آنها اینگونه بوده است که او را آنقدر می‌زنند که یا بمیرد یا به گونه‌ای سر بلند کند که همه پشت او قرار بگیرند و بگویند او کسی است که ما از او دفاع می‌کردیم و این را باید هم از دوستان قبلی که الان به شهرت رسیده‌اند بپرسید و هم از جبهة مقابل که رفتار ها چگونه بوده است. در همة فعالیت‌های جبهة مقابل این‌گونه است که وقتی یک نفر معرفی می‌شود و اثری تولید می‌کند همگی به اتفاق پشت او قرار می‌گیرند و جبهه‌ای برای دفاع از او تشکیل می‌دهند و همه کاری می‌کنند تا او به موفقیت برسد چرا که آینده را متعلق به آن فرد جدید می‌بینند اما در جبهة خودی یاد گرفته‌ایم که اگر شکوفه‌ای در جایی رویید اول پایمان را رویش بگذاریم تا ببینم اگر توانست نفس بکشد پایمان را برداریم و اجازه دهیم بالا بیاید و حقیقت این است که نگاه جبهه‌ای نداریم و ترجیح می‌دهیم هر آن چه رخ می‌دهد از رهگذر خودمان باشد نه از جای دیگری که این مخالف تمام ایدئولوژی‌های فرهنگیِ جبهه‌ای است و نتیجه این می‌شود که یک سری جزایر تولید کننده داریم که هیچ همگرایی در بین آنها وجود ندارد و نهایتاً اثرگذاری‌ها کم می‌شود و به نظرم اگر از این نگاه فاصله بگیریم و با نگاهی کلان به اتفاقات دنیا بنگریم بیشتر در نیل به اهداف موفق خواهیم بود.
 
رجانیوز: با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
 


 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home