هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 24 آذر 1403 ساعت 20:27
شنبه 24 آذر 1403 20:04 ساعت
2024-12-14 20:27:50
شناسه خبر : 383293
گروه فرهنگ-رجانیوز: طنز خانوادگی حلقه گمشده امروز فضای رسانه‌های سرگرمی‌محور تصویری است. از طرفی فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های برخی از پلتفرم‌ها سرشار از شوخی‌هایی با مضامین جنسی و نامناسب است و از سوی دیگر فضای مجازی چارچوب محتوایی ندارد. در چنین وضعیتی کمدی که یکی از وظایف‌ش ایجاد اوقات خوش و سرگرمی‌کننده است تا حدودی همگانی بودن خود را از دست داده است. 
 
 رئالیتی‌شوی «چهارپایه» که از شبکه سه سیما بر روی آنتن قرار گرفته است، تلاش قابل تقدیری برای ایجاد موقعیت‌های کمیک و طنز برای عموم مردم است. شوخی‌هایی که دستمایه چهار هنرمند اصلی این شو و تیم طراح برنامه قرار می‌گیرد عمدتا مضامینی اجتماعی و انضمامی دارند. همچنین تلاش این برنامه بر ایجاد فضای طنز شرافتمندانه است؛ طنزی که شبیه به محتوای شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیست و در فرم کلاسیک برنامه‌های طنز آیتمی ساخته شده است. 
 
چهارپایه علاوه بر این، چهره‌های محبوبی را به کار گرفته که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما مردم علاقه زیادی به آن‌ها دارند. افرادی همچون قدرت‌الله ایزدی (رشید) که با سریال‌های تلوزیونی و تئاترهایش از دیرباز تاکنون به عنوان یک کمدین موفق در ذهن مردم نقش بسته است. همچنین علی صادقی که در دوره اوج حضورش در سریال‌های تلوزیونی از محبوبیت قابل‌توجهی بهره می‌برد اما مدتی بود که وی، کمتر بستر عرضه هنر خود را پیدا می‌کرد. 
 
 استفاده از این چهره‌های علاوه بر کاربرد فرمی که به خوش‌ساخت شدن اثر کمک می‌کند، از جهت سیاستی نیز تصمیم قابل تقدیری است. در شرایطی که عموم مردم و شاید برخی هنرمندان تصور می‌کنند دوران تلوزیون به پایان رسیده است، استفاده از چنین چهره‌هایی به تصویرشکنی از این فرض غلط منجر می‌شود. 
 
رئالیتی شو؛ فرم با اصالت کمدی‌‌های تلویزیونی 
در دهه هفتاد میلادی و در انگلیس گروه «مانتی‌پایتون» به محبوبیتی کم‌نظیر رسید. این گروه رئالیتی‌شوهای طنزی را در تلویزیون و همچنین در تئاتر اجرا می‌کرد. فرم شوی طنز آیتمی پس از آن در جهان تبدیل به یک ترند شد و برنامه‌های جالبی ساخته شد. در همین صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی ایران آثاری همچون «ساعت خوش» یا «خنده‌بازار» مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. 
 
با این حال اما رفته رفته این فرم که فضای خوبی برای خلاقیت کمدین‌ها فراهم می‌کرد کمرنگ‌تر شد و توجه به آن نیز کاهش یافت. با این حال اما این فرم همیشه جذابیت خود را دارد و بستر خوبی برای شوخی‌های خلق‌الساعه و موقعیت‌محور بوده است. چهارپایه با انتخاب این فرم از جهتی دیگر نیز اقدام جسورانه‌ای انجام داده است. 
 
فضای طنز کشور از حدود یک دهه پیش تا امروز و پس از حمله سینمای کمدی-جنسی به عرصه فرهنگ کشور، آسیب جدی دیده است. این سینما و محتوای فضای مجازی در پیوست آن تاثیر زیادی بر ذائقه بخشی از مردم ایران گذاشته است؛ به طوری که سینما به قدری از شوخی‌های جنسی و غیراخلاقی آکنده شده است که این شوخی‌ها تبدیل به تک الگوی خنداندن مردم شده‌اند. 
 
مقابله با این رویکرد که شرافت از کمدی، که مهمترین بخش کمدی است را از آن می‌گیرد کار دشواری است و نیاز به رقابت با الگوی موجود خنداندن مردم دارد. نمی‌توان گفت این چالش پس از پخش برنامه چهارپایه حل خواهد شد اما چهارپایه با تمام انتقادات فرمی، که بخشی از آن‌ها منصفانه است و قابل پذیرش، تلاش قابل تقدیری برای تغییر الگوی نامناسب فعلی در عرصه کمدی است. 
 
هدف اصلی ساختن چهارپایه، با ساختن آثار کمدی اخلاقی و خلاقانه و پیوست رسانه‌ای مناسب با آن محقق خواهد شد. هدفی که در صورت تحقق و نجات فرهنگ ایران از حمله این کمدی‌های سخیف به حل بخشی از مشکلات عرصه فرهنگ و هنر کمک می‌کند. این جریان می‌تواند عرصه برای هنرمندانی که حاضر به تن دادن به الگوی سخیف نیستند هموار کند و در بلندمدت به ذائقه‌سازی مثبت منجر شود.

انتهای پیام/


 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home