هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 1 آبان 1403
ساعت 02:07
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

جمعه 27 مهر 1403 ساعت 18:09
جمعه 27 مهر 1403 18:04 ساعت
2024-10-18 18:09:27
شناسه خبر : 382620
با نگاهی به انتخابات‌های گذشته آمریکا، متوجه علت نگرانی دموکرات‌ها از نزدیکی رقابت در شرایط فعلی می‌شویم.در سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ هیلاری کلینتون را شکست داد، کلینتون در این مقطع از ماه اکتبر برتری ۵ تا ۷ درصدی نسبت به ترامپ داشت.
با نگاهی به انتخابات‌های گذشته آمریکا، متوجه علت نگرانی دموکرات‌ها از نزدیکی رقابت در شرایط فعلی می‌شویم.در سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ هیلاری کلینتون را شکست داد، کلینتون در این مقطع از ماه اکتبر برتری ۵ تا ۷ درصدی نسبت به ترامپ داشت.
امیر معصوم‌بیگی-رجانیوز: رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به مرحله نهایی خود نزدیک می‌شود. شهروندان آمریکایی در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا سرنوشت چهار سال آینده کاخ سفید را مشخص بکنند. در فاصله‌ این تاریخ، میلیون‌ها نفر از طریق رأی‌گیری پستی یا رأی‌گیری زودهنگام، آراء خود را به ثبت خواهند رساند. رأی‌گیری زودهنگام این امکان را برای رأی‌دهندگان فراهم می‌آورد که پیش از روز رسمی انتخابات، رأی خود را به صندوق بیندازند؛ این امر نه تنها فرایند اخذ رأی را تسهیل می‌کند بلکه می‌تواند به افزایش آمار مشارکت رأی‌دهی نیز منجر شود.
 
رای‌گیری زود هنگام چیست؟
رأی‌گیری زودهنگام در ایالات متحده یکی از فرآیندهای کلیدی در نظام انتخاباتی این کشور به شمار می‌آید که به شهروندان امکان می‌دهد پیش از روز رسمی برگزاری انتخابات، رأی خود را به صندوق بیندازند. این شیوه به‌منظور افزایش مشارکت عمومی در فرآیند انتخاباتی و تسهیل دسترسی به رأی‌دهی، به‌ویژه برای افرادی که ممکن است در روز انتخابات نتوانند حضور یابند، طراحی شده است. رأی‌گیری زودهنگام به این معناست که رأی‌دهندگان می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص، معمولاً چند هفته قبل از روز انتخابات، به مراکز رأی‌گیری مراجعه کرده و رأی خود را ثبت کنند. این فرآیند به‌طور گسترده‌ای در اکثر ایالت‌ها، از جمله ایالت‌های چرخشی که نقش مهمی در تعیین نتایج انتخابات دارند، اجرا می‌شود. رأی‌گیری زودهنگام شامل روش‌های مختلفی از جمله رأی‌گیری حضوری در محل‌های مشخص‌شده یا رأی‌گیری از طریق پست است. رأی‌دهی زودهنگام به‌طور فزاینده‌ای به عنوان یک روش محبوب در میان رأی‌دهندگان در ایالات متحده شناخته شده است و بیش از ۴۵ ایالت به نوعی این شیوه رأی‌گیری را ارائه کرده‌اند. آلاباما، به‌عنوان نخستین ایالت در این زمینه، در تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهریور) اقدام به ارسال برگه‌های رأی به‌صورت غیابی برای واجدین شرایط نمود. با این حال، این ایالت هیچ گزینه‌ای برای رأی‌گیری زودهنگام حضوری فراهم نکرده است. در حال حاضر، رأی‌گیری زودهنگام در بسیاری از ایالت‌های دیگر آمریکا در حال اجراست و علی‌رغم وجود اختلاف نظرهایی در خصوص این روش، این روند به تدریج به یک عنصر اساسی در نظام انتخاباتی ایالات متحده تبدیل گردیده است.
 
چه کسی پیشتاز است؟
رقابت بین کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، به‌طور قابل‌توجهی نزدیک و رقابتی شده است. نتایج نظرسنجی‌های اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان‌دهنده وضعیت تقریباً برابر میان این دو نامزد است. در پیمایش‌های انجام شده، هریس و ترامپ در آرای ملی تقریباً در یک تراز قرار دارند و اختلاف آن‌ها در محدوده خطای آماری قرار دارد. در نظرسنجی جدید منتشر شده توسط فاکس نیوز در روز چهارشنبه، دونالد ترامپ توانسته است با کسب ۵۰٪ از آرا بر کامالا هریس که ۴۸٪ از آرا را به دست آورده، پیشی بگیرد. این تغییر نسبت به نظرسنجی ماه سپتامبر است که در آن هریس با ۵۰٪ در مقابل ۴۸٪ برتری داشت. همچنین در ماه آگوست، ترامپ با ۵۰٪ در مقابل ۴۹٪ از هریس جلوتر بود. کامالا هریس در دو نظرسنجی دیگر که روز چهارشنبه منتشر شدند، پیشتاز است.
 
در نظرسنجی انجام شده توسط کالج ماریست، هریس با کسب ۵۲٪ از آرا، پنج درصد جلوتر از ترامپ با ۴۷٪ است. این رقم نسبت به نظرسنجی مشابه سپتامبر که برتری هریس را دو درصد نشان می‌داد، افزایش یافته است. همچنین، در نظرسنجی اکونومیست/یوگاو، هریس با چهار درصد (۴۹٪ در مقابل ۴۵٪) پیشی دارد، که این نتیجه با برتری او در هفته گذشته همخوانی دارد. در نظرسنجی هفتگی مورنینگ کانسالت که روز سه‌شنبه منتشر شد، هریس با ۵۰٪ از آرا در مقابل ۴۶٪ ترامپ پیشتاز است. این برتری در مقایسه با دو نظرسنجی قبلی که در آن هریس با ۵۱٪ در مقابل ۴۵٪ از ترامپ جلو بود، کاهش یافته است.
 
علاوه بر این، در نظرسنجی جدید رویترز، هریس با ۴۷٪ در مقابل ۴۴٪ از ترامپ جلوتر است. در نظرسنجی هاروارد کپس که روز دوشنبه منتشر شد، هریس با ۵۱٪ از آرا نسبت به ۴۹٪ ترامپ برتری دارد. این در حالی است که در نظرسنجی سپتامبر این گروه، هر دو نامزد در وضعیت برابر قرار داشتند. همچنین، در نظرسنجی ان‌بی‌سی که روز یکشنبه منتشر شد، هر دو کاندیدا با ۴۸٪ برابر بودند، اما در نظرسنجی ای‌بی‌سی که در همان روز منتشر شد، هریس با دو درصد (۵۰٪ در مقابل ۴۸٪) پیشتاز بود. در نظرسنجی سی‌بی‌اس/یوگاو که روز یکشنبه منتشر شد، هریس با ۵۱٪ در مقابل ۴۸٪ از ترامپ جلوتر است که اندکی نسبت به پیشتازی ۵۲٪ به ۴۸٪ هریس در ماه گذشته کاهش یافته است. همچنین، هریس در هفت ایالت کلیدی با ۵۰٪ نسبت به ۴۹٪ برتری دارد. در نهایت، در نظرسنجی نیویورک تایمز که در ۸ اکتبر منتشر شد، هریس با ۴۹٪ در مقابل ۴۶٪ از ترامپ پیشی دارد.
 
سه نظرسنجی دیگر در ماه گذشته نیز، از جمله نظرسنجی کوینیپیاک و سی‌ان‌ان، نشان دادند که رقابت بین ترامپ و هریس بسیار نزدیک و در مواردی برابر است. به طور کلی کامالا هریس موفق شده است تا برتری دونالد ترامپ نسبت به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را که از زمان اعلام کاندیداتوری خود در ۲۱ ژوئیه به‌وجود آمده بود، از بین ببرد. با این حال، این برتری در طی دو ماه گذشته کاهش یافته و رقابت بسیار نزدیک و رقابتی شده است. از ابتدای ماه اکتبر تاکنون، ترامپ در ایالت‌های چرخشی شاهد رشد محسوسی بوده است. در پنج ایالت از هفت ایالت کلیدی، فاصله بین هریس و ترامپ کمتر از یک درصد است و در ایالت‌های جورجیا و آریزونا ترامپ موفق به ایجاد برتری نزدیک به دو درصدی شده است؛ هرچند این دو ایالت در سال ۲۰۲۰ به نفع بایدن و دموکرات‌ها رأی داده‌اند.
 
با نگاهی به انتخابات‌های گذشته آمریکا، متوجه علت نگرانی دموکرات‌ها از نزدیکی رقابت در شرایط فعلی می‌شویم.در سال ۲۰۱۶، زمانی که ترامپ هیلاری کلینتون را شکست داد، کلینتون در این مقطع از ماه اکتبر برتری ۵ تا ۷ درصدی نسبت به ترامپ داشت. در سال ۲۰۲۰ نیز زمانی که بایدن با اختلافی کم ترامپ را شکست داد، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در این مقطع از رقابت‌ها تقریباً ۹ درصد برتری نسبت به ترامپ داشت. این تفاوت در میزان برتری نسبت به ترامپ در انتخابات‌های گذشته، نگرانی دموکرات‌ها درباره احتمال پیروزی کامالا هریس را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر در موضوعات مهمی که رأی‌دهندگان را به حرکت در می‌آورد و موجب رای دادن آنها به نامزدها می‌شود، ترامپ در حال حاضر در مهم‌ترین دسته، یعنی اقتصاد، پیشتاز است. طبق نظرسنجی مؤسسه گالوپ که در اواخر سپتامبر انجام شد، بیش از نیمی از رأی‌دهندگان آمریکایی اقتصاد را به‌عنوان مهم‌ترین مسئله ارزیابی می‌کنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ترامپ از نظر ۵۴ درصد از مردم بهتر می‌تواند اقتصاد را مدیریت کند، در حالی که ۴۵ درصد این نظر را درباره هریس دارند. در زمینه‌هایی همچون دموکراسی در آمریکا و سقط جنین، هریس برتری دارد، که این موضوع برای رأی‌دهندگان دموکرات مهم‌ترین مسئله به شمار می‌آید. همچنین، در حوزه سیاست خارجی، ترامپ با برتری ۵ درصدی به‌عنوان فردی توانمندتر در این زمینه شناخته می‌شود.
 
اهمیت سیاست خارجی در تعیین سرنوشت نهایی انتخابات
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، اهمیت سیاست خارجی در تعیین سرنوشت نهایی انتخابات، به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار، بیش از پیش مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. در شرایطی که رقابت میان دونالد ترامپ و کامالا هریس بسیار رقابتی و نزدیک است هرگونه تحول در عرصه‌های مختلف، از جمله سیاست خارجی، می‌تواند به‌طور مؤثری بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارد. در این چارچوب، توجه رأی‌دهندگان به مواضع دو نامزد در قبال بحران‌های بین‌المللی، به‌ویژه در مناطق حساس غرب‌آسیا و اوکراین، معطوف شده است. اگرچه در خصوص غرب‌آسیا تفاوت عمده‌ای میان دیدگاه‌های هریس و ترامپ وجود ندارد، اما در قبال اوکراین، رویکردهای آنان تفاوت‌های قابل توجهی نشان می‌دهد.
 
این تمایزات، چشم‌اندازهای متفاوتی از سیاست خارجی آینده ایالات متحده را ترسیم می‌کند. کامالا هریس، به دلیل سابقه عضویت در کمیته اطلاعاتی سنا و نمایندگی آمریکا در نشست‌های مهم بین‌المللی نظیر کنفرانس امنیتی مونیخ، از حامیان تقویت اتحادهای بین‌المللی، به‌ویژه ناتو، به شمار می‌رود. او از تداوم کمک‌های ایالات متحده به اوکراین حمایت می‌کند؛ از سال ۲۰۲۲ تاکنون، این کشور ۱۷۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است. در مقابل، دونالد ترامپ که همواره منتقد ناتو بوده، بر دیپلماسی مبتنی بر معامله تأکید دارد و نسبت به ادامه حمایت‌های نظامی آمریکا از اوکراین با دیده تردید می‌نگرد. در حوزه غرب‌آسیا، هریس به دنبال تقویت دیپلماسی و حفظ حمایت از متحدان منطقه‌ای، از جمله رژیم صهیونیستی است. در حالی که ترامپ موضع قاطع‌تری اتخاذ کرده و معتقد است ایالات متحده باید نقش فعال‌تری در منطقه ایفا کند و رهبری قدرتمندتری از خود نشان دهد. از منظر سیاست‌های بین‌المللی، ترامپ به مذاکرات فوری برای پایان دادن به جنگ اوکراین معتقد است در حالی که هریس احتمالاً به سیاست‌های تدریجی دولت بایدن در این زمینه ادامه خواهد داد. این تفاوت‌ها می‌تواند بر دیدگاه گروه‌های مختلف رأی‌دهنده در ایالت‌های کلیدی تأثیر بگذارد. تحولات اخیر در غرب‌آسیا، به‌ویژه حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و احتمال افزایش تنش‌ها با ایران، نیز بر فضای انتخابات آمریکا سایه افکنده است. افزایش تنش‌ها و دخالت‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه پیش از انتخابات می‌تواند تأثیر شگرفی بر نتیجه نهایی داشته باشد. با توجه به حساسیت مسائل سیاست خارجی و نقش آن در جلب آراء، به نظر می‌رسد هر دو نامزد تلاش خواهند کرد تا در آینده مواضع خود را در این حوزه به‌طور دقیق‌تری ارائه دهند. به‌ویژه، عملکرد آنان در بخش سیاست خارجی می‌تواند رأی‌دهندگان مردد را به سمت یکی از نامزدها سوق دهد.
 
انتهای پیام/

 



 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home