هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 1 آبان 1403
ساعت 02:35
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 15 مهر 1403 ساعت 21:24
يكشنبه 15 مهر 1403 21:18 ساعت
2024-10-6 21:24:28
شناسه خبر : 382475
رهبر انقلاب با این عبارت که [اگر لازم شود جمهوری اسلامی باز هم اقدام به تنبیه رژیم صهیونی می‌کنند] تلویحاً بیان داشتند که رژیم جنایتکار صهیونی علی رغم ادعاها و بزرگنمایی‌هایش حریف اصلی ایران نبوده و اساساً در سطح ما نیست
رهبر انقلاب با این عبارت که [اگر لازم شود جمهوری اسلامی باز هم اقدام به تنبیه رژیم صهیونی می‌کنند] تلویحاً بیان داشتند که رژیم جنایتکار صهیونی علی رغم ادعاها و بزرگنمایی‌هایش حریف اصلی ایران نبوده و اساساً در سطح ما نیست
گروه سیاست-رجانیوز:  غلامعباس ذاکری، کارشناس مسائل بین‌الملل، در یادداشتی درباره سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه این هفته تهران نوشت: پس از ۹ روزِ سخت که بر جبهه مقاومت گذشت و طی آن فرماندهانش در خط مقدم لبنان یکی پس از دیگری به شهادت رسيده و نهایتاً با شهادت دبیرکل حزب الله لبنان سید حسن نصرالله، فضای عمومی در میان دوستداران مقاومت ملغمه‌ای از بهت و حسرت و سردرگمی و... بوده و از دیگر سو دشمن غدار کار را تمام شده می‌دید و سرمست از پیروزی تاکتیکی به دست آمده در ضربه زدن به شاکله و سازمان فرماندهی رزم حزب الله خود را پیروز میدان می‌دانست؛ حتی خوشبین‌ترین تحلیلگران سیاسی- نظامی بازیابی توان جبهه مقاومت را (حداقل به لحاظ روانی) امری زمان برمی‌ دانستند. اما در کمتر از یک هفته از شهادت سید حسن نصرالله جبهه مقاومت با اجرای جموعه‌ای از اقدامات (سخت و نرم) شرایط رویارویی را به نفع خود تغییر داد.
 
عملیات [وعده صادق ۲] به مثابه جنبه سخت این اقدامات، آنچنان برق‌آسا و کوبنده و توأم با غافلگیری بود که دوست و دشمن را متوجه خود ساخت و تاثیر آن بر تغییر موازنه میدان به نفع مقاومت غیر قابل انکار است .
 
در توصیف و تبیین آنچه تا قبل از جمعه نصر اتفاق افتاد ساعت‌ها و بلکه روزها و ماه‌ها می‌توان سخن گفت لکن آنچه در این مطلب مورد نظر است پرداختن به نکاتی پیرامون نماز جمعه نصر است که اگر نام عملیات بر آن نهاده شود گزافه نبوده است.
 
اینکه امام جامعه به میدان می‌آید تا بار اجرای عملیات روانی در این سطح و حجم را شخصاً به دوش بکشد، گویای خلائی جدی در زمینه وسایط اعلام جمعی و ضعف رسانه‌ای و ...است. امری که به شدت شایان توجه است اما در این مقال نمی‌گنجد. 
 
آنچه رهبر گفت:
در میان پیام‌هایی که نماز جمعه نصر برای دوستان و دشمنان ارسال نمود چند نکته به نظر بارزتر از بقیه بوده و درخور توجه و نیازمند تبیین است. 
 
نخست اینکه: حضور رهبری در نماز جمعه آن هم طبق برنامه‌ای از پیش اعلام شده و در فضای باز و بدون هرگونه حفاظ و استحکامات ضد حملات هوایی و موشکی به رغم تهدیدات چند روز اخیر رژیم جنایتکار صهیونی، آن هم تنها چند روز پس از ترور رهبر مقاومت لبنان این پیام را به دوستان دشمنان ارسال می‌کند که عزم جمهوری اسلامی در ادامه راه مقاومت آنچنان جذم است که چنین شجاعتی به او می‌دهد تا با تمام توان و قدرت و دارایی در این میدان حضور پیدا کند. 
 
نکته دوم:رهبرانقلاب با تبیین لزوم وحدت ساحات و وابستگی سرنوشت ملت های منطقه به یکدیگر،که با تائید و تکبیر حاضران همراه بود ،گونه ای از رفراندوم را به منظور اعلام حمایت مردم ایران از مقاومت و ملل تحت ستم در منظر جهانیان به منصه ی ظهور گذاشتند.
 
نکته سوم: حضور آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه نصر، علی رغم تهدید دشمن مبنی بر هدف قرار دادن نماز جمعه تهران پس از عملیات وعده صادق ۲ این حقیقت را بیش از پیش آشکار ساخت که دشمن صهیونی به دلیل عدم شناخت صحیح از جهان بینی مقاومت و ناتوانی از درک مفاهیمی نظیر جهاد و شهادت دچار گیجی و سردرگمی شده، توان و جرات تصمیم‌گیری ندارد و به اصطلاح ارّه ی مقاومت آنچنان در حلقش فرو رفته که چه به عملیات مقاومت پاسخ دهد و چه ندهد تبعات سخت و خرد کننده‌ای برایش دارد که در هر دو صورت مسیر اضمحلال و فروپاشی‌اش را تسریع می‌کند. اگر پاسخ ندهد هویت جعلی و هیمنه ی پوشالیش بیشتر از گذشته زیر سوال رفته و یا بهتر است بگوییم نابود می‌گردد. و اگر پاسخ دهد با واکنشی به مراتب سخت‌تر از وعده صادق ۲ از سوی ایران روبرو می‌شود تا جایی که لاجرم کار به یک جنگ گسترده و رویارویی تمام عیار ختم میشود. در این صورت ناگفته پیداست که به لحاظ مولفه‌هایی نظیر عمق راهبردی، مشکلات عدیده سیاسی که رژیم در درون خود با آن ها دست به گریبان است ،مسائل اقتصادی، عدم تمایل امریکا و دیگر حامیان به پشتیبانی و ورود مستقیم به چنین جنگی و ... عملاً این امر برای رژیم غاصب میسر نیست.
 
نکته چهارم: جمهوری اسلامی آنچنان به سامانه‌های دفاعیِ بومی خود و توان و لیاقت فرماندهان نظامی و مهارت و شجاعت نیروهای مسلحش اطمینان دارد که حتی اگر از دشمن غلطی سر بزند به آسانی و با قدرت هرگونه ماجراجویی وی را دفع و بی‌اثر می‌کند‌. حضور بیش از یک ساعته رهبر معظم انقلاب قبل از نماز در مصلی ، اقامه نماز عصر بعد از نماز جمعه که درتاریخ امامت جمعه ایشان امری بی سابقه بود و عدم تعجیل در خروج، بعد از پایان نماز را می‌توان در همین چهارچوب ارزیابی کرد.
 
نکته پنجم: بخش دوم سخنرانی رهبر انقلاب (خطبه دوم نماز) بیشتر کارکرد فراسرزمینی داشت. چرا که مردم لبنان و فلسطین به طور اعم و نیروهای حزب الله به طور اخص به دلیل مواجه شدن با رویدادهای تلخی نظیر ترور اسماعیل هنیه، ماجرای انفجار پیجرها، ترور دبیرکل حزب الله ، خسارت دیدن بخشی از ذخایر اسلحه و مهمات مقاومت در لبنان و... به لحاظ روحی دچار آسیب‌هایی شده و نیاز به ترمیم و تقویت بنیه روانی دارند. به همین منظور و در جهت ارتقای روحی و معنوی رزمندگان مقاومت،رهبر انقلاب با خاطرنشان کردن پیوندهای عمیق و تاریخی میان امت اسلامی به ویژه دو کشور ایران و لبنان بر لزوم حمایت از این کشور و ایستادن در کنار رزمندگان لبنانی محور مقاومت تاکید کردند.
 
همچنین با تجلیل و گرامی داشت یاد دبیرکل شهید،تهدید خلاء و فقدان وی را به فرصتی جهت ایجاد انگیزه در میان دوست داران وی تبدیل نمود.
 
طبق تجربه‌ای که از جنگ ۳۳ روزه در دست است، بی‌شک آثار مثبت این تلاش ایشان را می‌توان در تغییر معادلات میدان مشاهده نمود.
 
آنچه رهبر نگفت:
علاوه بر نکاتی که  آیت الله خامنه‌ای مستقیم و یا غیر مستقیم در سخنرانی خود به آنها اشاره فرمودند؛ پیام‌هایی نیز با عدم طرح و یا کمتر پرداختن به موضوع به مخاطبین ارسال شد که این روش به نوبه خود قابل توجه بوده و نشان از تبحر و تسلط بالا در مدیریت جنگ روانی دشمن و تبدیل کردن انواع تهدیدها به فرصت‌ از سوی ایشان دارد.
 
اولا: بعد از اجرای عملیات وعده صادق ۲ از سوی نیروی هوافضای سپاه که یادآور تاریخ سراسر دلاوری ایرانیان و یک حماسه کاملاً پارسی بود، شاید توده مردم و حتی بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی توقع داشتند که بخش عمده‌ای از خطبه‌ها به تشریح و تبیین این عملیات غرورآفرین و بازگویی نکات مبهم آن و نیز  خط و نشان کشیدن‌های بیشتر برای دشمن باشد تا روند تهاجمی ایران در این مسیر تکمیل گردد و به قول نظامی‌ها تَک(حمله) از دور نیفتد. اما بر خلاف انتظار، رهبری به جز اشاره‌های کلی و گذرا، به تبیین ابعاد این پاسخ غرورآفرین نپرداختند، چرا که این امر می‌توانست باعث التهاب آفرینی بیش از اندازه در جامعه گشته و فضای زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار دهد که این  به نوبه خود می‌تواند تاثیرات سوئی را بر پشتیبانی جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت و در نهایت تحولات میدان بگذارد. 
 
ثانیا: عدم پرداخت مفصل و پر آب و تاب به موضوع عملیات وعده صادق ۲ ،برای رژیم غاصب این پیام را دارد که نظام اسلامی در طبیعی‌ترین حالت خود بوده و فارغ از هر هم و غم و در نهایت استحکام و در کمال تدبیر و عقلانیت، مشغول اداره میدان است و اوست که دست برتر در تعیین خط و مشی و راهبرد و چگونگی مدیریت بحران به وجود آمده را دارد. امری که سال‌هاست جمهوری اسلامی خود را برای آن آماده کرده است. 
 
ثالثا:
رهبر انقلاب با این عبارت که [اگر لازم شود جمهوری اسلامی باز هم اقدام به تنبیه رژیم صهیونی می‌کنند] تلویحاً بیان داشتند که رژیم جنایتکار صهیونی علی رغم ادعاها و بزرگنمایی‌هایش حریف اصلی ایران نبوده و اساساً در سطح ما نیست و در واقع دشمن اصلی انقلاب اسلامی کلیت جهان سلطه به سردمداری آمریکاست. امری که پیشتر نیز در فرمایشات ایشان و همچنین  رهبران دیگر اجزای محور مقاومت نظیر دبیرکل شهیدحزب الله لبنان سید حسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه) و رهبر جنبش انصارالله یمن سید عبدالملک الحوثی(حفظه الله) بدان تصریح شده بود.
 
در پایان باید گفت که در تقابل دائمی حق و باطل،خیر و شر، مظلوم و ظالم بدیهی است که میدان روزهای متفاوتی را به خود ببیند. یک روز ،توأم با پیروزی‌ها شیرین و حماسه‌های غرورآفرین؛ و دیگر روز همراه با شکست‌های تلخ و عدم الفتح‌های غیر قابل باور که این امر طبیعت یک رویارویی تمام عیار است‌‌. اما چند نکته ی به غایت مهم و لازم توجه وجود دارد که عدم اهتمام به آنها ، هر روزِ این نبرد مقدس را در کام مجاهدان  تلخ می نماید. 
 
اول اینکه وعده الهی ،قطعی و غیر قابل تخلف بوده و آن پیروزی نهایی و قاطع جبهه حق بوده و ایمان به این وعده لازمه و تضمین کننده نصرت و پیروزی است. دوم آنکه فهم و بصیرت ما در تشخیص وظایف و شجاعت و قاطعیت ما در اقدام، و عمل به هنگام به آن وظایف است که تعیین کننده کمیت و کیفیت نصرت‌های الهی مرحله‌ای و رسیدن به نصر غایی است. چرا که خود خداوند قادر متعال در کتاب سراسر نورش فرموده است: "ان تنصرالله ینصرکم فلا غالب لکم".
 
و در پایان با توجه به تاثیر خیره کننده ای که عملیات وعده صادق ۲ و تکمله آن یعنی نماز جمعه نصر در برهم زدن معادلات و تغییر موازنه میدان به نفع جبهه مقاومت بر جای گذاشت؛ باید تصریح نمود که اقدامات بازدارنده، محکم و عاقلانه به شرط آنکه در زمان مناسب_ همان گونه که رهبری فرمودند نه عجولانه و نه با تعلل_ صورت گیرد، قطعاً دشمن را بر سر جایش می‌نشاند و به او جرات و اجازه پاسخ  نخواهد داد. 
 
انتهای پیام/


 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home