هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 1 آبان 1403
ساعت 02:14
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

شنبه 28 مهر 1403 ساعت 22:33
شنبه 28 مهر 1403 22:08 ساعت
2024-10-19 22:33:50
شناسه خبر : 382654
 جریانات غرب‌گرا هیچ گاه و به هیچ وجه به فکر منافع ملی ایران نبوده‌اند و نیستند و رویکرد آنها صرفاً فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای اهداف و منافع غرب و اختفا و لاپوشانی انواع و اقسام جنایات بریتانیاست.
گفت و گوی رجانیوز با روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون واکنش جریان غرب‌گرای داخلی به بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه؛

جریان غرب‌گرا هیچ گاه و به هیچ وجه به فکر منافع ملی ایران نبوده‌اند و نیستند/ رویکرد رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در راستای اهداف و منافع غرب است

جریانات غرب‌گرا هیچ گاه و به هیچ وجه به فکر منافع ملی ایران نبوده‌اند و نیستند و رویکرد آنها صرفاً فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای اهداف و منافع غرب و اختفا و لاپوشانی انواع و اقسام جنایات بریتانیاست.
گروه سیاست-رجانیوز: اتحادیه اروپا و اعضای آن برای اولین بار و در یک تغییر شگرف در موضع‌‌‌گیری و سیاست خود، از حاکمیت امارات بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک حمایت و آن را تایید کردند. اتحادیه اروپا همچنین برای نخستین بار، ایران را «اشغالگر» این سه جزیره دانست و ادعا کرد که ایران باید به «اشغال جزایر امارات و نقض حاکمیت این کشور» پایان دهد. این موضوع در بیانیه پایانی نشست مشترک سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس که روز چهارشنبه در بروکسل بلژیک برگزار شد، مطرح شده است. این سخنان اما توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب بایکوت شد. رجانیوز، در همین راستا با روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل روسیه به گفت‌وگو نشست.
 
مشروح این گفت وگو بدین شرح است: 
 
برخی کشورهای غربی ایران را اشغالگر خوانده‌اند و اصلاح‌طلبان بدون هیچ واکنشی این خبر را بایکوت کردند. این دقیقا برخلاف سیاست آنها در برابر سخنان روس‌هاست، درحالی که روس‌ها هیچگاه ایران را اشغالگر نخواندند. نظرشما در این باره چیست؟
همان طور که دیدیم اعضای اتحادیه اروپا  مشترکاً در سخنان گستاخانه و  مداخله‌جویانه‌ای اعلام کردند ایران در حوزه جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس متجاوز است و آنها را اشغال کرده و رویکرد ایران مغایر با منشور ملل متحد است و باید این جزایر را ترک کند. به‌عبارتی کشورهای اتحادیه اروپا اولین کشورهائی هستند که اعلام کرده‌اند که ایران در جزایر سه‌گانه، اشغالگر است. تاکنون هیچ کشوری این واژه را در خصوص ایران در مورد جزایر سه‌گانه مطرح نکرده بود و حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این واژه را با احتیاط بر زبان می‌آ‌وردند و ورای اینها هم کشور دیگری نبود.
 
قبلاً هم دیده بودیم وقتی در این زمینه بین ایران و کشورهای خلیج فارس اختلافی مطرح می‌شد، اعلام می‌شد که این اختلافات توسط کشورهای عربی و ایران در سازمان‌های بین‌المللی مطرح و حل و فصل شوند. اما برای اولین بار کشورهای اتحادیه اروپا در مورد ایران واژه اشغالگر را به کار برده‌اند.
 
واکنش غرب‌گراها و جریان‌های غرب‌گرا در این خصوص قابل توجه است. آنها با سکوت محض با این موضوع مواجه شده و هیچ اعتراضی علیه مقامات اروپائی  مطرح نکرده‌اند. در حدود بیش از یک سال گذشته هنگامی که روسیه موضع خنثایی اتخاذ و در جلسه سران شورای همکاری کشورهای خلیج فارس اعلام کرد که این کشورها اختلافشان را با ایران در این زمینه حل کنند، به هیچ وجه از واژه اشغالگر یا تعلق این جزایر به کشور دیگر صحبت نکرد و بعد هم تأکید کرد که حق حاکمیت ایران را کاملاً به رسمیت می‌شناسند و همواره از حاکمیت ایران دفاع می‌کند، اما دیدیم که جریان غرب‌گرا شدیدترین مطالب ضد روسی را مطرح کرد و بیش از چند ماه به‌طور مکرر شاهد توئیت‌هائی بودیم که در آنها فحاشی هم بود و از الفاظ رکیک علیه روسیه استفاده می‌شد. علیه رئیس جمهور روسیه و  درباره روابط ایران و روسیه تندترین مطالب را چاپ و تیترهای متعددی را منتشر کردند و حملات مکرری را علیه روسیه انجام دادند.
 
جالب است که چند ماه بعد ژاپن با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جلسه گذاشت و اعلام کرد که این جزایر متعلق به کشورهای این شورا هستند و جریان غرب‌گرا در مقابل ژاپن هم سکوت کردند.
 
در حال حاضر هیچ واکنشی از سوی این جریانات در قبال رویکرد غرب نمی‌بینیم و باز سکوت کرده‌اند، واکنش خنثی دارند؛ فرافکنی می‌کنند و افکار عمومی را به سمت مباحث حاشیه‌ای می‌کشانند. بنابراین بدیهی است که جریانات غرب‌گرا هیچ گاه و به هیچ وجه به فکر منافع ملی ایران نبوده‌اند و نیستند و رویکرد آنها صرفاً فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای اهداف و منافع غرب و اختفا و لاپوشانی انواع و اقسام جنایات بریتانیاست. سرمنشاء بیانیه اتحادیه اروپا و سخنان مطرح شده، سران باکینگهام  هستند و این جریان توسط آنها هدایت می‌شود. البته فرانسوی‌ها هم در صدور بیانیه اخیر نقش داشتند؛ اما هیچ اعتراضی نسبت به آنها صورت نگرفته است. هدف آنها تخریب هدفمند و سازمان یافته روابط ایران و روسیه است، چون می‌دانند ائتلاف ایران و روسیه در ابعاد مختلف و به‌ویژه در شرایط شکل‌گیری نظم نوین جهانی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. دیدیم که روسیه  ترور مجاهد بزرگ شهید سید حسن نصرالله را قاطعانه محکوم کرد و از دیشب دارد قاطعانه ترور شهید یحیی سنوار را محکوم می‌کند. روسیه در مقاطع مختلف تهدیدات اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را قاطعانه محکوم کرده است؛ اما در مقابل دیدیم که بایدن، بورل، مقامات انگلیسی و فرانسوی به شکلی گستاخانه  از ترور مجاهد بزرگ سید حسن نصرالله و از ترور مجاهد خستگی‌ناپذیر یحیی سنوار حمایت کردند. بایدن و مقامات اروپائی از شب گذشته سخنان گستاخانه‌ای را در این زمینه مطرح کردند و به مقامات اسرائیلی تبریک گفتند و همزمان مقامات امریکائی و اروپائی مشروعیت حمله به اهدافی در ایران  توسط اسرائیل را اعلام کردند. وزارت خارجه آلمان صریح‌ترین سخنان ضد ایرانی را مطرح و از جنایات اسرائیل حمایت می‌کند.
 
لذا می‌بینیم هدف اصلی تبلیغات ضد روسی جریانات غرب‌گرا ایجاد اختلال در روابط ایران و روسیه با هر بهانه و مسئله جزئی و در مقابل سکوت و سانسور و کوچک بر شمردن موضوع، فرافکنی و انحراف افکار عمومی توسط غرب‌گراها در قبال هر نوع جنایت و اقدام ضد منافع ملی و اعمالی است که اروپائی‌ها در قبال ایران انجام می‌دهند.
 
در موضوع کریدور زنگزور و محور مواصلاتی آذربایجان به نخجوان هم همین  رویکرد وجود داشت. نگاه روس‌ها این است که این مسیر نباید به مسیر ناتو تبدیل بشود. روس‌ها به هیچ وجه به مرز تاریخی ایران و ارمنستان نگاه منفی ندارند و بارها اعلام کرده‌اند که قصد اخلال در این کریدور بین‌المللی را ندارند و همواره نگرانند که ناتو در این کریدور حضور پیدا نکند؛ اما جریانات غرب‌گرا از این مسئله هم برای ایجاد اختلال در روابط ایران و روسیه استفاده کرده‌اند؛ در حالی که مقامات روسیه بارها تأکید کرده‌اند که نگاه آنها چه در محور مواصلاتی مرزی ایران و ارمنستان، چه در جزایر سه‌گانه، بر خلاف نگاه غربی‌ها و امریکائی‌ها، احترام کامل به تمامیت ارضی ایران است.  
 
انتهای پیام/


2
پسندیدم

 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home