هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
سه شنبه، 12 تير 1403
ساعت 09:20
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

يكشنبه 10 تير 1403 ساعت 18:23
يكشنبه 10 تير 1403 18:22 ساعت
2024-6-30 18:23:22
شناسه خبر : 381648
دوربین مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای با سنسورهای قوی و قابلیت‌های پیشرفته، در ثبت پلاک خودروها با وضوح‌بالا و در شرایط نوری مختلف، نقش مهمی ایفا می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی دوربین پلاک خوان معمولی و دوربین مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای LPR تفاوت‌های بین دوربین پلاک خوان حرفه‌ای LPR و معمولی را به‌صورت واضح بیان کنیم. برای خرید بهترین دوربین مداربسته پلاک خوان با کارشناسان ما در مکسا در ارتباط باشید.

دوربین پلاک خوان حرفه‌ای (LPR) و دوربین پلاک خوان معمولی دو نوع دوربین مداربسته امنیتی هستند که برای تشخیص و ثبت پلاک خودروها به کار می‌روند. دوربین پلاک خوان معمولی قادر به پردازش نور منعکس شده توسط پلاک خودرو نمی‌باشد و تصاویر را با نور ضعیف و ناواضح ضبط و ثبت می‌کند. درحالی‌که دوربین پلاک خوان حرفه‌ای (LPR) باکیفیت بالا تصاویر را ثبت می‌کند و می‌تواند اعداد و حروف پلاک را در شب یا شرایط آب‌وهوایی نامساعد، به طور دقیق تشخیص دهد. برای انتخاب دوربین مداربسته، باید کاربری و نیاز خود را مطرح کنید. ما در این مقاله سعی کردیم  ضمن معرفی دوربین پلاک خوان معمولی و دوربین پلاک خوان حرفه‌ای LPR تفاوت‌های بین دوربین پلاک خوان حرفه‌ای LPR و معمولی را به‌صورت واضح بیان کنیم.

 1-دوربین پلاک خوان چیست؟

در جواب دوربین پلاک خوان چیست باید گفت: دوربین پلاک خوان نوعی دوربین مداربسته است که در مقایسه با دیگر انواع دوربین‌ها ساختار متفاوت‌تر و پیچیده‌تری دارد. این دوربین با استفاده از تکنولوژیOCR، قادر به خواندن و تشخیص شماره پلاک خودروها است.  دلایل مختلفی برای استفاده از دوربین پلاک خوان وجود دارد برخی تصویر پلاک خودرو را برای کنترل جای پارک خود و یا جلوی درب‌خانه‌شان می‌خواهند و برخی دیگر از این شماره پلاک برای مجوز دادن عبور و مرور خودرو در یک پارکینگ استفاده می‌کنند. دوربین‌های پلاک خوان  معمولاً در محیط‌های مختلف مانند جاده‌ها، پارکینگ‌ها، محوطه‌های امنیتی و نقاط کنترل ترافیک برای ثبت شماره پلاک خودروها و در برخی موارد زمان و موقعیت عبور آن‌ها نصب می‌شود. images_1719056211_6676b753054c7.jpg

2-دوربین مداربسته پلاک خوان معمولی (پلاک بین)

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان همان دوربین‌های مداربسته معمولی هستند که در آنها نیازی به پلاک خوانی نیست و این دوربین‌ها تنها برای حفظ امنیت اماکن معمولی مانند آپارتمان‌های مسکونی به کار می‌روند. اگر کیفیت این دوربین‌های مداربسته خوب باشد پلاک ماشین در آن خوانا است و می‌توان پلاک خودرو را به‌راحتی از روی تصویر مشاهده کرد. اما از آن جایی که این نوع از دوربین‌ها دارای قابلیت فرستادن اطلاعات پلاک دوربین برای سیستم مرکزی و یا سایر امکانات دوربین‌های مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای نمی‌باشد به همین دلیل به آن‌ها دوربین‌های مداربسته پلاک خوان معمولی می‌گویند.

 3-دوربین مدار بسته پلاک خوان حرفه‌ای (LPR) چیست؟

 دوربین پلاک خوان حرفه‌ای (LPR) نوعی از دوربین مداربسته امنیتی است که با استفاده از تکنولوژی LPR (License Plate Recognition)  به معنای مجوز تشخیص پلاک قادر است پلاک خودروها را به‌صورت اتوماتیک و باکیفیت بالا ثبت می‌کند. این دوربین‌ها برای استفاده در شرایط ترافیک سنگین و در شب با کارایی بالا طراحی شده‌اند. آنها با استفاده از سنسورهای بهتر و قدرت محاسباتی اضافی، قادر به قابلیت تشخیص دقیق اعداد و پردازش و دریافت تصویر باکیفیت در تاریکی، حین حرکت، مه و این روزها هستند. قابلیت LPR امکان تشخیص‌، خواندن و ذخیره‌ی تصویر پلاک خودروها را فراهم می‌کند. از این ویژگی در درجه‌ی اول برای نظارت بر تردد خودروها در پارکینگ‌ها و همچنین سایر ورودی‌های امنیتی استفاده می‌شود.

 4-تفاوت های اصلی دوربین پلاک خوان حرفه‌ای LPR و معمولی

دوربین پلاک خوان حرفه‌ای و معمولی در کنار شباهت‌هایی که دارند تفاوت‌هایی نیز دارند که در زیر به آنها اشاره شده است

  1. کیفیت تصویر:

 کیفیت تصاویر در دوربین‌های مداربسته حرفه‌ای خیلی بیشتر از دوربین مداربسته معمولی است و این دوربین‌ها می‌توانند تصاویری باکیفیت بالا در طول شبانه‌روز از پلاک خودرو ها ثبت نماید.

  1.     کارایی در شب:

 دوربین‌های معمولی برای استفاده در شرایط ترافیک متوسط و در روز با کارایی متوسط طرحی شده‌اند و کارایی در شب مانند دوربین‌های حرفه‌ای را ندارند؛

  1.     تفاوت تکنولوژی استفاده شده:

 یکی از پرکاربردترین تکنولوژی‌های بکار رفته در دوربین مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای، فناوری ANPR است. این نام مختصر شده نام Automatic number plate recognition و به معنای تشخیص خودکار پلاک و مشخص‌کننده کاربرد این تکنولوژی است.

  1.     سنسورهای قوی.

دوربین پلاک خوان حرفه‌ای دارای سنسورهای قوی و قابلیت‌هایی هستند که پردازش‌کردن حروف و اعداد تصویر پلاک خودروها را در شرایط سخت، مانند اهداف متحرک، زوایای بسیار باز، نور محیطی ضعیف، شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب، مانند وجود مه، خاک و غیره ممکن می‌سازد. در زیر به برخی از سنسورها و امکانات دوربین‌های پلاک خوان اشاره شده است:

سنسور BLC قوی

سنسور BLC قوی نور پس‌زمینه را خنثی می‌کند و جسم جلوی منبع نور را به‌خوبی دیده می‌شود. این قابلیت در دوربین مداربسته پلاک خوان بیشتر در تاریکی شب کاربرد دارد، زیرا نور چراغ خودرو در شب باعث تاریک شدن پلاک می‌شود. سنسور BLC این نور را خنثی کرده و پلاک خودرو را واضح و روشن نمایش می‌دهد.

سنسور HLC قوی

سنسور HLC قوی هاله حاصل از نور چراغ خودرو را خنثی می‌کند و لنز دوربین را از تأثیر هاله در تشخیص پلاک خودرو آزاد می‌کند. این سنسور در دوربین پلاک خوان باعث خنثی‌شدن هاله شده و در نتیجه تصویر پلاک به‌صورت واضح ثبت می‌شود.

سنسور WDR

سنسور WDR بین نقاط تاریک و روشن تصویر تعادل ایجاد می‌کند و از تاریک شدن تصاویر جلوگیری می‌کند. این سنسور در دوربین پلاک خوان در شرایط نوری با سطوح مختلف باکیفیت ثبت می‌کند.

سنسور DEFOG

سنسور DEFOG یا ضد مه حالت مه را خنثی می‌کند و در نتیجه تصویری واضح از پلاک خودرو را ارائه می‌دهد. این سنسور در شرایط جوی مه و یا آلودگی هوا و وجود ذرات و گردوغبار در هوا، تصویر تار را خنثی می‌کند.

images_1719056222_6676b75e2f350.jpg

FPS  و سرعت شاتر بالا:

 می‌دانیم تصاویر ویدئویی از تعداد عکس به‌هم‌چسبیده به وجود می‌آید و دوربین‌های معمولی در هر ثانیه از ویدئو از حدود 15 عکس استفاده میکنند که اصطلاحا در این حالت میگویند FPS دوربین 15 است . اما دوربین مداربسته پلاک خوان در هر ثانیه از ویدئو از 120 عکس استفاده میکند و این بدلیل سرعت بالای شاتر (تصویر برداری دوربین است) از این رو تصاویر واقعی تر و پیوستگی بالاتری دارند که باعث میشود وقتی خودرو با سرعت بالا حرکت میکند تصویر تار نشود و براحتی بتوان پلاک را دید از این رو دوربین پلاک خوان خوب باید داری FPS بالایی باشد

پروژکتورهای مخصوص

پروژکتورهای مخصوص نور را به سطح پلاک می‌تابند و پلاک واضح و درخشان دیده می‌شود.

لنز متغیر

لنز متغیر با قابلیت تغییر زاویه یا بزرگ‌نمایی تا 10 برابر اپتیکال است. این لنز در دوربین پلاک خوان در فاصله دور نسبت به محل گذر خودرو قرار دارد و توانایی تنظیم زاویه مناسب را دارد.

مقاومت محیطی بالا

دوربین پلاک خوان دارای درجه حفاظتی IP68 است و بدنه آن کاملاً ضد ورود آب و گردوغبار است.

قابلیت ROI:

این قابلیت تصاویر اطراف پلاک خودرو نیز باکیفیت مناسب ثبت می‌شوند. ثبت تصاویر با همان کیفیت باعث افزایش پهنای باند و فضای اشغال شده هارد می‌شود. با استفاده از این قابلیت می‌توان پهنای باند و ظرفیت هارد موردنظر را کاهش داد.

 نتیجه‌گیری

دوربین پلاک خوان حرفه‌ای (LPR) و دوربین پلاک خوان معمولی دو نوع دوربین مداربسته امنیتی هستند که برای تشخیص و ثبت پلاک خودروها به کار می‌روند. دوربین مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای با سنسورهای قوی و قابلیت‌های پیشرفته، در ثبت پلاک خودروها با وضوح‌بالا و در شرایط نوری مختلف، نقش مهمی ایفا می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم ضمن معرفی دوربین پلاک خوان معمولی و دوربین مداربسته پلاک خوان حرفه‌ای LPR تفاوت‌های بین دوربین پلاک خوان حرفه‌ای LPR و معمولی را به‌صورت واضح بیان کنیم. برای خرید بهترین دوربین مداربسته پلاک خوان با کارشناسان ما در مکسا در ارتباط باشید.

 



 

 

 

 

https://zamzam.ir/#home