هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 21 اسفند 1402 ساعت 17:57
يكشنبه 20 اسفند 1402 12:29 ساعت
2024-3-11 17:57:31
شناسه خبر : 376873
پاپ در مصاحبه‌ای که ماه گذشته با آژانس خبری RTS سوئیس داشت، ضمن تاکید بر ضرورت برون‌رفت اوکراین از بحران گفت: «کسی قدرتمند است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند».
پاپ در مصاحبه‌ای که ماه گذشته با آژانس خبری RTS سوئیس داشت، ضمن تاکید بر ضرورت برون‌رفت اوکراین از بحران گفت: «کسی قدرتمند است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند».
گروه بین‌الملل-رجانیوز: پس از گذشت دو سال از آغاز جنگ اوکراین، اکنون این کشور در میدان نظامی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. فتح آودیوکا توسط ارتش روسیه و عدم رسیدن کمک‌های کشورهای غربی باعث شده تا معادلات ادامه این جنگ پیچیده و صحبت‌هایی هم پیرامون آغاز مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه آغاز شود. در جدیدترین این اظهارات، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از زلنسکی خواسته است شجاعت بلند کردن پرچم سفید را داشته باشد. با این وجود همچنان تلاش‌هایی مبنی بر استمرار جنگ از سوی برخی کشورها صورت می‌گیرد که نفعشان در عدم تحقق صلح و پایان جنگ نهفته است.
 
به گزارش رجانیوز؛«پاپ فرانسیس» در مصاحبه‌ای که ماه گذشته با آژانس خبری RTS سوئیس داشت و بخش‌هایی از آن روز شنبه منتشر شد، ضمن تاکید بر ضرورت برون‌رفت اوکراین از بحران گفت: «کسی قدرتمند است که به اوضاع نگاه می‌کند، به مردم فکر می‌کند و شجاعت پرچم سفید را دارد و مذاکره می‌کند».
 
وی به موضوع میانجی‌گری هم اشاره و تصریح کرد: مذاکرات [صلح میان روسیه و اوکراین] باید با کمک قدرت‌های بین‌المللی انجام شود.
 
پاپ همچنین با تاکید بر اینکه مذاکرات هرگز درباره تسلیم شدن نیست، بلکه شجاعت عدم سوق دادن کشور به سمت خودکشی محسوب می‌شود، افزود: «واژه مذاکره، واژه شجاعانه‌ای است. وقتی می‌بینید که شکست خورده‌اید و اوضاع خوب پیش نمی‌رود، باید شجاعت مذاکره را داشته باشید».
 
رهبر کاتولیک‌های جهان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به دنبال کمک برای پایان جنگ اوکراین و روسیه هستند که در فوریه وارد سومین سال خود شده است. 
 
پاپ فرانسیس همچنین اعلام کرد که خودش آماده میانجی‌گری است و البته پیش‌تر فرستاده صلحی را به اوکراین، آمریکا و روسیه اعزام کرده تا فرصت روند صلح را فراهم کند.
 
این اظهارات پاپ با واکنش منفی اوکراین و خشم متحدانش مواجه شد. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین دیروز یکشنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به سخنان پاپ اعلام کرد: «پرچم ما زرد و آبی است. این پرچمی است که با آن زندگی می‌کنیم، می میریم و پیروز می شویم. ما هرگز پرچم دیگری را بالا نمی بریم».
 
وزیر امورخارجه اوکراین در ادامه اضافه کرد: «قدرتمندتر آن کسی است که در نبرد میان خیر و شر طرف خوبی بایستد، نه اینکه هر دو را بر یک مبنا قرار داده و آن را مذاکره بنامد».
 
ادوسواف سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان نیز طی پستی در حساب ایکس خود نوشت: چطور است برای برقراری توازن، [ولادیمیر] پوتین را تشویق کنیم تا شجاعت خروج ارتشش از اوکراین را داشته باشد.
 
ادگارز رینکویکس رئیس جمهوری لتونی در پستی توییتری نوشت: «نباید در مقابل شر تسلیم شد، باید با آن مبارزه کرد و آن را شکست داد تا شیطان پرچم سفید را برافراشته و تسلیم شود».
 
الکساندرا والکنبورگ، رئیس هیات اتحادیه اروپا در واتیکان هم در همین زمینه گفت که «روسیه از دو سال پیش جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیهی را علیه اوکراین آغاز کرد» و می‌تواند با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین فورا به این جنگ پایان دهد».
 
این مواجهه باعث شد تا ماتئو برونی مدیر دفتر مطبوعاتی پاپ در واکنش به انتقادها از اظهارات رهبر کاتولیک‌های جهان، توضیحاتی ارائه دهد. ماتئو برونی در مصاحبه‌ای که واتیکان‌نیوز منتشر کرد، اظهار داشت: «منظور پاپ از بالا بردن پرچم سفید نشانه‌ای برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و غیره است، نه تسلیم که بسیاری تفسیر کرده اند. پاپ امیدوار است ۲ طرف به یک راه‌حل دیپلماتیک برای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار دست یابند». 
 
این مواضع درحالی مطرح شده است که اوکراین در شرایط میدانی مساعدی قرار ندارد و دست بالاتر در میدان مبارزه از آن روسیه است. در آخرین مورد، نبردی که در آودیوکا بین روسیه و اوکراین رخ داد با عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از این منطقه و تصرف کامل آن توسط ارتش روسیه همراه شد. تارنمای کی‌یف پست در گزارشی تصرف شهر آودیوکا به عنوان یک شهر راهبردی را پیروزی بزرگی برای ارتش روسیه در سالروز شروع عملیات ویژه این کشور در اوکراین عنوان کرد و نوشت که ارتش اوکراین به علت کمبود مهمات و عدم ارسال کمک از سوی کشورهای اروپایی مجبور به عقب‌نشینی از این منطقه کلیدی و مهم شده است.
 
همچنین روزنامه فارن‌افرز نیز در گزارشی با اشاره به نبرد سخت اوکراین در شرق این کشور نوشت: تجهیزات نیروهای اوکراین هر روز تحلیل می‌رود و روسیه با فرسایشی‌کردن جنگ قصد دارد اوکراین را به زانو درآورد و در آخر این کشور با دادن امتیازهای زیاد به مسکو جنگ را تمام کند. بدون افزایش کمک‌های غرب و آمریکا حتما اوکراین در جنگ شکست سنگینی خواهد خورد.
 
اکنون اوکراین در شرایطی قرار گرفته است که ایالات متحده و اروپا نسبت به ارسال کمک به این کشور دچار تردید شده و کمک کردن یا نکردن به اوکراین، منجر به ایجاد یک چالش و اختلاف بزرگ در ساختار سیاسی آمریکا مبدل شده است. 
 
در همین چارچوب و مابین رهبران اروپایی نیز اختلافات بزرگی پدیدار شده است. سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر این که نمی‌توان اعزام نیروهای غربی به اوکراین را منتفی دانست، انتقادات شدیدی را از سوی برخی رهبران اروپایی به همراه داشته است.
 
اظهارات علنی رئیس جمهوری فرانسه درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین، متحدان اروپایی‌ این کشور را دچار مشکل کرده و باعث اختلافات راهبردی به ویژه با آلمان بر سر کمک نظامی به کی‌یف شده است. 
 
بیشترین واکنش در برابر ادعای مکرون برای اعزام نیرو به اوکراین از سوی اولاف شولتس صدراعظم آلمان مطرح شد و وی چنین پیشنهادی را چه در حال حاضر و چه در آینده رد کرد و گفت: هیچ نیروی زمینی و هیچ سربازی از سوی کشورهای اروپایی یا کشورهای ناتو [به اوکراین] فرستاده نخواهد شد.
 
همچنین اشتفن هبسترایت، سخنگوی دولت آلمان نیز در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: هیچ یک از رهبران غرب در نشست پاریس از پیشنهاد فرانسه برای اعزام نیروی خارجی به اوکراین حمایت نکردند.
 
محافظه‌کاری برخی کشورهای اروپایی در حمایت از اوکراین نهایتا باعث خواهد شد تا این کشور دیگر نتواند روی کمک‌های اروپا و آمریکا حساب باز کند. این شرایط زمانی برای اوکراین بحرانی‌تر خواهد شد که ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. این مسئله درحالی برای زیلنسکی اهمیت پیدا می‌کند که دونالد ترامپ چندی پیش کمک به اوکراین را بیهوده خوانده و تلاش کرده بود تا حمایت‌های مالی از کی‌یف را به افزایش بودجه حفاظت از مرزهای جنوبی آمریکا و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی معطوف کند.
 
مسلما در چنین شرایطی و پس از گسترش عملیات تهاجمی اوکراین در برخی جبهه‌های شرق و ناکامی ارتش این کشور در مقابله با روسیه، مهم ارزیابی خواهد شد. این مسئله حتی در مصاحبه پوتین، رئیس جمهوری روسیه با تاکر کارلسون نیز مطرح شد و پوتین بنا بر شرایطی مذاکره با اوکراین برای پایان جنگ را محتمل دانست.
 
پوتین در این گفتگو ضمن تاکید بر این امر که راه مذاکره و توافق صلح باز است اما طرف مقابل به تحریک غرب و ارسال سلاح دل بسته و تمایلی به توافق با روسیه ندارد، گفت: روسیه هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده است. من قبلا گفتم ما از گفت‌وگو امتناع نکردیم. ما حاضر به مذاکره هستیم. این طرف غربی است که مخالف است و اوکراین آشکارا یک دولت اقماری ایالات متحده است. این واضح است.
 
رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا زلنسکی آزادی عمل برای مذاکره مستقیم با روسیه را دارد یا خیر، گفت: چرا نه؟ او خود را رئیس دولت می‌داند. او در انتخابات پیروز شد. اگرچه ما در روسیه معتقدیم کودتا منبع اصلی قدرت برای همه چیزهایی است که پس از سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد و از این نظر، حتی امروز، دولت اوکراین دارای نقص است اما او خودش را رئیس‌جمهور می‌داند و آمریکا، تمام اروپا و عملا بقیه دنیا او را در چنین جایگاهی می‌شناسند، چرا نه؟ او می‌تواند. ما در استانبول با اوکراین مذاکره کردیم، توافق کردیم، او آگاه بود.
 
بعد از این صحبت‌های پوتین، آمریکا مذاکرات صلح با این کشور را بالکل رد، و به مانند دفعات قبل در مختومه ماندن پرونده صلح، نقشی کلیدی ایفا کرد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی چند ماه پیش افشا کرد که روسیه و اوکراین در آوریل ۲۰۲۲ در حال دست یافتن به یک سازش بودند که این توافق با ممانعت کشورهای غربی مواجه شد و سازش میان دو طرف از دست رفت.
 
بنت در فوریه سال جاری در مصاحبه‌‌ای با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و متحدانش روند صلح بین مسکو و کی‌یف را مختل کردند، گفت: «اساساً بله. آنها جلوی آن را گرفتند. من می‌گویم که شانس خوبی برای رسیدن به آتش‌بس وجود داشت، اما ادعا نمی‌کنم که انجام آن کار درست بود».
 
در راستای همین تقلای آمریکا، برخی متحدان اروپایی این کشور هم در تحقق مذاکرات صلح، کارشکنی کردند. پایگاه فارن‌افرز طی گزارشی در اوت ۲۰۲۲ نقش دولت انگلیس را هم در این کارشکنی‌ها افشا کرد. این نشریه آمریکایی در آن گزارش نوشت: «مذاکره‌کننده‌های روسیه و اوکراین ظاهراً بر سر رئوس کلی یک توافق بر مبنای مذاکره موافقت کرده بودند. قرار بود روسیه روز ۲۳ فوریه از مواضعش عقب‌نشینی کند و در عوض اوکراین نیز درخواستش برای عضویت در ناتو را کنار گذاشته و در عوض آن از چند کشور ضمانت امنیتی دریافت کند».
 
اما بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت انگلیس در سفری به اوکراین از زلنسکی خواست به دو دلیل از مذاکرات با روسیه منصرف شود: نخست اینکه پوتین فردی نیست که با او بتوان مذاکره کرد و دوم اینکه غرب آماده اتمام گفت‌وگوها نیست. 
 
نهایتا باید اذعان داشت که آمریکا با اتخاذ «سیاست مهار» به دنبال آن است که جنگ در اوکراین ادامه یافته تا از این طریق روسیه و اروپا طی یک درگیری بلندمدت با یکدیگر، سوای از فرسایش یکدیگر، منافع آمریکا را هم تامین کنند. طبق همین راهبرد ایالات متحده به اروپا اعلام کرده که در چارچوب ناتو می‌تواند به رهبری خود ادامه داده و امنیتش را ذیل سایه آمریکا تضمین کند.
 
در همین خصوص باید به این نکته اشاره کرد که آمریکا به مانند گذشته نمی‌تواند سیاست خارجی و امنیتی خود را گرد محور مبارزه با مسکو جهت دهد. هر راهبردی برای مهار روسیه باید تعهدات آمریکا در شرق، اقیانوس هند و اقیانوس آرام را مدنظر قرار داده و تاثیر این سیاست‌ها بر روابط چین و روسیه را نیز مورد مداقه قرار دهد. 
 
با این وجود زمان بهترین قاضی برای آینده‌ای خواهد بود که روسیه و اوکراین در این جنگ پیش گرفتند. باید منتظر ماند و دید که نهایتا اوکراین با وجود تمام مشکلاتی که در میدان متحمل شده و خبری هم از کمک‌های غربی‌ها نیست، تصمیم به پذیرش صلح و حضور در مذاکرات خواهد کرد یا خیر.
 
انتهای پیام/