نقش کشورهای غربی در سوریه قبل از ظهور/ «مارقهالروم»، آخرین نشانه فتنه شام/ تحلیل حدیثی زمان جنگ شیعه با اسرائیل قبل از ظهور
گروه معارف - رجانیوز: آیا قبل از ظهور، نظامیان غربی با حمله گسترده نظامی و جنگ وسیع با حکومت دمشق در تحولات فتنه شام، حضور خواهند داشت؟
پاسخ به این پرسش مهم، اذهان عمومی و بسیاری از تحلیگران سیاسی را سالها به خود مشغول ساخته و در صدد جواب به آن برآمدند که آیا غربی ها وارد جنگ مستقیم و گسترده با حکومت سوریه به هدف سقوط حاکمیت دمشق قبل از ظهور خواهند شد یا خیر؟
از نگاه تحلیل حدیثی، پاسخ به این سوال منفی است کما اینکه در مقاله ای در سال 95 و در بحبوحه هیاهوی رسانه ای مبنی بر حمله قریب الوقوع کشورهای غربی به منظور سقوط حکومت سوریه، به این موضوع اشاره شد (لینک). اکنون بعد از سالها به اجمال و البته با توضیحات جدیدی نیز ارائه خواهد شد:
1. در شطرنج پیچیده فتنه «طولانی» شام[1] که قدرت های منطقه ای و بین المللی اعم از عرب و عجم[2]، ترک ها[3]، یهود[4] و رومیها[5] نیز در آن دخیل هستند که حاکی از تضاد منافع و تنازع بلوک شرق و غرب در حوادث فتنه طولانی شام دارد.
2. در اشاراتی فتنه شام، طبق آیات ابتدایی سوره روم در «بضع سنین» کمتر از 10 سال خواهد بود و سپس حدود 2 سال نیز فتنه سفیانی در سوریه به طول خواهد انجامید[6] و تحولات میدانی فتنه شام به گونه ای رقم خواهد خورد که نظامیان غربی فقط در ماه های پایانی و منتهی به خروج سفیانی، وارد فلسطین -در دفاع از یهودیان اسرائیل- خواهند شد: سَيُقْبِلُ مَارِقَةُ الرُّومِ حَتَّى يَنْزِلُوا الرَّمْلَة (نعمانی، الغیبۀ، ص 280)
3. بنابراین «مارقۀ الروم»، آخرین نشانه فتنه شام قبل از ظهور[7] و آخرین علامت قبل از خروج سفیانی به منزله ورود بخشی از غربی ها (آمریکا) برای اثرگذاری در صحنه تحولات فتنه شام با حضور نظامی در منطقه رمله (نزدیک بیت المقدس) در فلسطین است. لازم به ذکر است، «منطقه رمله» از اسامی قدیمی برای مناطقی در نزدیکی بیت المقدس است. الرملۀ: هي كورة من فلسطين بينها و بين البيت المقدس ثمانية عشر يوما[8]؛ الرَّملة: مدينة تقع وسط فلسطين إلى الجنوب الشرقي من تل أبيب.[9]
4. و حضور نظامیان غربی در منطقه شام، بیانگر این است که موجودیت اسرائیل به خطر افتاده و یهودیان صهیونیست در جنگ با محور مقاومت شیعی آنچنان تضعیف شده اند که دست به دامان همپیمانان نظامی خویش (آمریکا و ...) خواهند شد.
5. البته غربی ها قبل از آن، دچار «هرج الروم» نیز شده اند و گرفتار هرج و مرج. اما با این توصیف، بخش از غربی ها (مارقۀ الروم، آمریکا) در دفاع از اسرائیل وارد تحولات در ماه های پایانی فتنه شام خواهد شد و با حضور نظامی در فلسطین، سعی در توازن قوا خواهند داشت.
6. طبق احادیث ذیل آیات سوره اسراء، جنگ با یهود اسرائیل قبل از ظهور خواهد بود[10] و در روایات، هویت مجازات کنندگان یهود، با سه مرتبه قسم جلاله امام معصوم،«ایرانیان شیعی» معرفی شده اند.[11]
7. بنابراین طبق حدیث معتبر در توصیف «انقلاب قوم مشرق«، بعد از دو مرحله تلاش برای مطالبه حق توسط ایرانیان در مصاف با دشمن، راه به جایی نخواهد برد[12] آنگاه ایرانیان بعد از مایوس شدن از اخذ حق خویش، وارد فاز نظامی شده[13] و هرچند تقابل و درگیری با دشمن و حمله به منافع یکدیگر وجود خواهد داشت[14]
8. لکن زمان جنگ اصلی و گسترده شیعه با اسرائیل، بعد «هرج الروم» و قبل «مارقۀ الروم» خواهد بود[15] و البته پیروز این جنگ طبق «تاویل» آیات ابتدایی سوره روم، محور مقاومت شیعی (ایران، حزب الله لبنان و ...) خواهد بود[16] و این پیروزی بر دشمن در هنگامه ظهور، موجب فرح و شادی مومنین خواهد شد: يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ (سوره روم، آیه 5) عِنْدَ قِيَامِ الْقَائِم.[17]
به عنوان مثال، اگر فتنه شام قبل از ظهور حدود 10 سال به طول بیانجامد، فقط در ماه های پایانی سال دهم از فتنه شام، شاهد حضور گسترده نظامیان غربی (مارقۀ الروم) در فلسطین خواهیم بود.
*مصطفی امیری، دانش آموخته حوزه علمیه قم
[1] . لَا یظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّى یشْمَلَ النَّاسَ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ یطْلُبُونَ الْمَخْرَجَ مِنْهَا فَلَا یجِدُونَهُ: قبل از ظهور قائم، فتنه در منطقه شام آنچنان طولانی میشود و هرگاه به دنبال راه حلی برای آن هستند، پیدا نخواهد شد (نعمانی، الغیبة، 279؛ حر عاملی، إثبات الهداة، ج5، 368)
[2] . الإختلاف بين أمراء العرب و العجم، فلا يزالون يختلفون الى أنّ يصير الأمر إلى رجل من ولد أبي سفيان (محدث نوری، کشف الاستار عن وجه الغائب، ص 221. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر في الإمام الثاني عشر، ج 2، ص 167.)
[3] . وَ يَجِيئُكُمُ الصَّوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ دِمَشْقَ بِالْفَتْح ... و سَيُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ (نعمانی، الغیبۀ، ص 280. راوندی، الخرائج و الجرائح، ج 3، ص 1157.)
[4] . سفیانی، مورد حمایت یهود است: إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا (سوره اسراء، آیه 8)، يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّد (قمی، تفسیر القمی، ج 2، ص 14)
[5] . وَ يَجِيئُكُمُ الصَّوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ دِمَشْقَ بِالْفَتْح ... و سَتُقْبِلُ مَارِقَةُ الرُّومِ (نعمانی، الغیبۀ، ص 280. راوندی، الخرائج و الجرائح، ج 3، ص 1157)؛ سفیانی، مورد حمایت غربی ها است: يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ (طوسی، الغیبۀ، ص 463.)
[6] . السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ ... وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً (نعمانی، الغیبة، ص 300)
[8] . حموی، معجم البلدان، ج 3، ص 69.
[9] . ری شهری، دانشنامه امام مهدی، ج 7، ص 122.
[10] . قوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ (کلینی، الکافی، ج 8، ص 206. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 63)
[11] . كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِاللَّهِ ... فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ (مجلسی، بحارالأنوار، ج 57، ص 216)
[12] . يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ (نعمانی، الغیبۀ، ص 273)
[14] . وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ (نعمانی، الغیبۀ، ص 273)
[16] . الم غُلِبَتِ الرُّومُ في أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ في بِضْعِ سِنينَ (سوره روم، آیه 1- 4)
[17] . بحرانی، تفسیر البرهان، ج 4، ص 335. برای آگاهی بیشتر: پورسیدآقایی، تاملی در سوره روم بشارت فتح فلسطین، ص 19-31.