هم اکنون عضو شبکه تلگرام رجانیوز شوید
يكشنبه، 30 ارديبهشت 1403
ساعت 03:45
به روز شده در :

 

 

 

رجانیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

 

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 ساعت 14:23
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 13:55 ساعت
2024-5-6 14:23:33
شناسه خبر : 380352
طرح چنین گزاره‌هایی از سوی عبدالناصر همتی و حمایت برخی از چهره‌های سیاسی وابسته به دولت روحانی از این اظهارات نشان می‌دهد که این افراد برای هجمه وارد کردن به دولت سیزدهم، حاضر هستند شانیت خود را قربانی اغراض حملات سیاسی به دولت کنند.
طرح چنین گزاره‌هایی از سوی عبدالناصر همتی و حمایت برخی از چهره‌های سیاسی وابسته به دولت روحانی از این اظهارات نشان می‌دهد که این افراد برای هجمه وارد کردن به دولت سیزدهم، حاضر هستند شانیت خود را قربانی اغراض حملات سیاسی به دولت کنند.
گروه اقتصاد-رجانیوز: اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگویی مدعی رکوردزنی دولت سیزدهم در چاپ پول شده است. این در حالی بوده که تحلیل اشتباه این اقتصاددان، این پرسش را ایجاد می‌کند که چگونه وی چندین سال بر کرسی ریاست بانک مرکزی نشسته و اکنون نیز به عنوان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در حال تدریس است اما نسبت به بدیهیات علم اقتصاد و مباحث مربوط به پول و بانکداری اطلاعات کافی ندارد!
 
به گزارش رجانیوز، پس از پایان فعالیت دولت تدبیر و امید، عبدالناصر همتی به عنوان رکورددار چاپ پول در اقتصاد ایران شناخته شد. وی که عملکرد موفقی در دوران مسئولیت خود نداشت اما در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، خود را رقیب سرسختی برای دیگر کاندیداهای انتخاباتی می‌دانست. اکنون اما وی پس از گذشت ۳ سال هنوز در فضای رقابتی انتخابات به سر برده و با ارائه تحلیل‌های غیرکارشناسی و با استناد به آمارهای اشتباه سعی‌بر تخریب دولت دارد. 
 
همتی در آخرین اظهارات خود مدعی شده است: «ثبت تورم ۴۸ تا ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نیست و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد. دلیل اصلی عدم توفیق دولت سیزدهم در تحقق وعده کنترل تورم و نرخ ارز این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است؛ یعنی پایه پولی در ۳۰ ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است. درحالیکه از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، جمع این رقم، ۵۱۹ همت بوده است!»
 
اعلام نرخ اشتباه از سوی رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی
ابتدایی‌ترین اشتباه عبدالناصر همتی، اعلام نرخ تورم ۵۰ درصدی بوده که از اساس غلط است! بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد در فروردین ماه ۱۴۰۱ به ۳۰.۹ درصد کاهش یافته است. همچنین در این بازه زمانی تورم سالانه نیز به کانال ۳۸ درصد کاهش داشته که موکد اشتباه بودن آمارهای غلط همتی است.
 
 
چرا اظهارات همتی درست نیست؟
بانک مرکزی با هدف عدم تاثیرپذیری محاسبات مربوط به حل و فصل پرونده‌های مالی از تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، شاخصی موسوم به «شاخص تاخیر تادیه» را محاسبه و در اختیار محاکم قضایی قرار می‌دهد. این شاخص ملاک کاهش ارزش پول ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بوده و استفاده از آن در جهت محاسبه نرخ تورم که بیانگر افزایش هزینه مصرف خانوار بر اساس سبد مصرفی سال پایه است، می‌تواند نتایج غلطی را به همراه داشته باشد. 
 
اخیرا رسانه‌های اطلاح‌طلب و حامیان دولت روحانی نسبت به شاخص تاخیر تادیه دین ارسالی بانک مرکزی به قوه قضائیه، تولید محتواهای سوگیرانه‌ای انجام داده‌اند و این گمانه وجود دارد که رقم تورم اعلامی از سوی همتی مبنی‌بر همین شاخص باشد. در واقع ارائه چنین اظهاراتی از سوی همتی از دو حالت تشویش اذهان عمومی و تخریب دولت یا عدم اطلاع کافی همتی از تفاوت میان شاخص CPI و شاخص تاخیر تادیه دین، خارج نیست.
 
اشتباه دیگر عبدالناصر همتی
یکی دیگر از اشتباهات واضح همتی مربوط به مسئله تورم است. وی در تحلیل خود، مدعی شد که رشد پایه پولی و چاپ پول در دولت سیزدهم عامل تورم بوده است. این ادعا در حالی بود که نرخ تورم در دولت سیزدهم افت چشمگیری را تجربه کرد.
 
استناد به حجم شاخص‌های پولی به جای رشد
اشتباه دیگر عبدالناصر همتی، استناد به حجم شاخص پایه پولی به جای رشد آن است. وی گفته بود: «طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.» بر همین اساس اشتباه دیگر همتی در تحلیل ارقام کل‌های پولی بوده که وی به مقایسه سطح متغیرهای انباره و رشد آن‌ها در یک دوره زمانی پرداخته است. 
 
آذری جهرمی گرفتار تحلیل‌های غلط همتی شد
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی نیز اخیرا در کانال تلگرامی خود با بازنشر اظهارات همتی، به این تحلیل‌های غلط دامن زده است.
 
 
رشد ۱۲۴ درصدی پایه پولی کشور در زمان ریاست همتی
بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در اسفند ۱۴۰۲ حدود ۲۴.۳ درصد بوده که پایین‌ترین نرخ ۵ سال گذشته است. نرخ رشد پایه پولی نیز در اسفند سال گذشته ۲۹.۴ درصد ثبت شده است. همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ واحد درصد کاهش پیدا کرده است. 
 
 
این در حالی بوده که بررسی حجم نقدینگی از شهریور ماه سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که میزان رشد این شاخص در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از حد انتظار بوده است؛ به طوریکه حجم نقدینگی در شهریور ماه ۱۳۹۲ به میزان ۵۰۶ همت ثبت شده و در شهریور ۱۳۹۵ به هزار همت افزایش پیدا کرده است. همچنین این شاخص در خرداد ماه ۱۳۹۸ با رشد دو برابری نسبت به سال ۱۳۹۵ به دو هزار همت رسید. در پایان فعالیت دولت دوازدهم نیز، این شاخص در شهریور ماه ۱۴۰۰ دوباره با رشد دو برابری نسبت به سال ۱۳۹۸ به چهار هزار همت رسید. 
 
همچنین برخی کارشناسان حوزه اقتصاد نیز در واکنش به اظهارات اخیر همتی مطرح کرده‌اند که که از زمان هوخشتره تا تیر ۱۳۹۷ میزان پایه پولی معادل ۲۲۰ همت بوده است و از این زمان تا اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۴۹۳ همت رسیده است. در واقع این رشد پایه پولی نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات همتی، وی شخصا ظرف مدت ۳۳ ماه، ۱۲۴ درصد پایه پولی کشور را رشد داده است.
 
 
در واقع طرح چنین گزاره‌هایی از سوی عبدالناصر همتی و حمایت برخی از چهره‌های سیاسی وابسته به دولت روحانی از این اظهارات نشان می‌دهد که این افراد برای هجمه وارد کردن به دولت سیزدهم، حاضر هستند شانیت خود را قربانی اغراض حملات سیاسی به دولت کنند. 
 
انتهای پیام/ 


3
پسندیدم