در شب قدر به چه موضوعی فکر کنیم؟/ چله ترک گناه، گره مشکلات را باز میکند/ تنظیم رابطه با امام زمان(عج)؛ کلید شب قدر/ آیتالله بهجت: شب بيستوسوم ماه رمضان، شب قدر است
گروه معارف و اندیشه - رجانیوز: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شبی است که اکثر علما و بزرگان دینی آن را به عنوان شب قدر میشناسند و برنامههای مفصل و بسیاری برای بزرگداشت آن برگزار میکنند. شب قدر، شب رحمت، بركت و مغفرت الهي است؛ شبي كه در لحظه لحظه اش عطر خدا جاري است. در اين شب، خداوند راه بندگي را هموار و مسير تكامل را بيش از پيش در اختيار آدميان قرار داده است و اين شب فرصتي است مغتنم براي خودسازي. آنچه مسلم است، نقش آشكار تلاش آدمي در رقم زدن سرنوشت خويش در شب قدر است. كساني كه اهل دعا و راز و نياز و اهل شب قدرند، نقش خويش را در شب قدر به خوبي دريافته اند.
به مناسب این شب عزیز، اهالی پایگاه خبری «رجا»، بسته معنوی مفصلی را برای شما تدارک دیدهاند که در ادامه خواهید دید. انشاالله این پرونده مختصر و در عین حال غنی و جامع بتواند به دلدادگی شما در مناجاتهای شبانه بیفزاید و دعای خیر شما را نیز نصیب ما بگرداند.
روایت مرحوم آقا مجتبی تهرانی از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
انسان هیچوقت نباید به خودش تردیدی راه بدهد: خدا اینطور نیست که ما را مأیوس و رد کند. این جزء آیات و معارف حتمی ماست. این را بدانید! یأس از رحمت حق از گناهان کبیره است. اینطور نیست که نتوان در نوشتة بیست و یکم تصرف نكرد. قبول داریم كه شب بیست و سوم شب امضا است امّا ميشود در آن تغييراتي ايجاد كرد. «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ»؛ در اینجا هیچ اشکالی ندارد و تقدير را عوض میکنند.
اگر شب بیست و یکم، آنچنان که دلمان میخواست، از لحاظ تمام ابعاد دنیوی و اخروی، آنطور كه بايد نوشته نشده بود؛ امشب ميتواني در خانه خدا بروی و دعا کنی كه: خدايا! تقديرم را برگردان و برای من همه را خوب کن؛ او قبول میکند. لذا بزرگان ما بر روی شب بیست و سوم بیشتر تکیه میکردند. (+)
دوازده توصیه رهبر انقلاب درباره شب قدر
بهترین اعمالی که در این شب مبارک می توان به جا آورد چیست؟
بهترین اعمال این شب همان مواردی است که در قرآن کریم هم به آنها اشاره شده است. تلاوت قرآن، توبه و اسغفار و دعا برای عاقبت به خیر شدن. در این مورد خداوند در آیه 185 سوره مبارکه بقره می فرماید: «شهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ؛ (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده» که نشان می دهد توجه به قرآن و تلاوت آن از جمله ضروریات شب قدر است.
همچنین در آیات دوم و سوم سوره مبارکه دخان می فرماید: « وَ الْكتَبِ الْمُبِينِ ؛ إِنَّا أَنزَلْنَهُ فى لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍإِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ؛ سوگند به اين كتاب آشكار؛ كه ما آن را در شبى پربركت نازل كرديم ، ما همواره انذار كننده و بیم دهنده بودهايم» توجه به انذار و بیم دادن از بدی ها، مشخص می کند که شب قدر باید با استغفار و اظهار پشیمانی از گناهان همراه باشد.
همچنین در آیه چهارم سوره مبارکه دخان می فرماید: « فِيهَا يُفْرَقُ كلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ؛ در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم می شود» پس شب قدر، شب تعیین سرنوشت انسان هاست و خوب است این شب در حال دعا و مناجات برای عاقبت به خیری باشیم. (+)
سخنرانی آیتالله جوادی آملی با موضوع برترين دعاها و درخواستها در شب قدر
اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان
امشب، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان است. ديگر زماني باقي نمانده، بايد تمام تلاش خود را بكار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت... اگر تاكنون قرار نگرفته اي ... زيرا اگر كسي در ماه مبارك رمضان بخشيده نشود بنا بر فرموده پيامبر اكرم (ص) «شقي» است.
اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است؛ يكى آنكه در هر سه شب بايد انجام داد و ديگر آنهاييكه مخصوص هر شبى است.اعمال مشترک شبهای قدر در مقاله اعمال شب بیست و یکم توضیح داده شده است.
اين شب، از دو شب قبل برتر است و از احاديث متعدد اينگونه احتمال داده ميشود كه شب قدر همين شب است. در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است كه مردي در ماه رمضان خدمت رسول خدا (ص) آمد و به آن حضرت عرض كرد: من در بيرون مدينه به سر ميبرم و شتر و گوسفند دارم كه نميتوانم همه شب در مدينه حاضر شوم. دوست دارم شبي را به من معرفي كني تا آن شب را به مدينه بيايم و در نماز و عبادت حاضر باشم . حضرت او را به نزد خود فراخواند و به طور در گوشي آن شب را معرفي كرد.
آن مرد نيز وقتي شبهاي بيست و سوم ماه رمضان فرا ميرسيد، با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدينه ميآمد و آن شب را ميماند و صبحگاهان به منزل خويش بر ميگشت.
همچنين در روايت ديگري نقل شده است كه رسول خدا(ص) در شب بيست و سوم ماه رمضان به سر و روي خانوادهاش آب ميپاشيد تا به خواب نروند ( و از فضيلت اين شب بهره بگيرند).
روايات متعدد ديگري نيز داريم كه ميگويد: شب قدر، شب بيست و سوم است. مرحوم "علامه مجلسي" نيز در كتاب "زادالمعاد" ميگويد:"اكثر احاديث معتبر دلالت دارد كه شب بيست و سوم، شب قدر است".
در شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان، غير از اعمال مشترك شبهاي قدر، اعمال ديگري نيز وارد شده است تا فردي كه اين شب را به احيا ميگذراند در كنار اعمال مشترك شبهاي قدر، آنها را نيز انجام دهد، كه شرح آن در ادامه مي آيد:
1- سوره عنكبوت و سوره روم را بخواندكه امام صادق(ع) فرمود: " هركس در شب بيست و سوم، سورههاي عنكبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است".
2- هزار مرتبه سوره "انا انزلناه" (سوره قدر) را بخواند.
3- سوره " حم دخان" (سوره دخان) را بخواند.
4- اين دعا را بخواند:
اللَّهُمَّ امْدُدْ لِي فِي عُمُرِي
خدايا عمرم را طولانى گردان
وَ أَوْسِعْ لِي فِي رِزْقِي
و روزىام را وسعت بخش
وَ أَصِحَّ لِي جِسْمِي
و بدنم را تندرست بدار
وَ بَلِّغْنِي أَمَلِي
و به آرزويم برسان
وَ إِنْ كُنْتُ مِنَ الْأَشْقِيَاءِ فَامْحُنِي مِنَ الْأَشْقِيَاءِ وَ اكْتُبْنِي مِنَ السُّعَدَاءِ
و اگر در زمره بدفرجامان هستم،مرا از آن گروه محو كن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما
فَإِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِيِّكَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ
،كه تو در كتاب فرو فرستاده به پيامبر مرسلت(درود تو بر او و خاندانش)فرمودى:خدا محو مىكند آنچه را بخواهد و ثبت مىنمايد آنچه را اراده كند و كتاب جامع نزد اوست.
5- اين دعا را كه مخصوص شب بيست و سوم است بخواند:
يَا رَبَّ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَاعِلَهَا خَيْرا مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ
اى پروردگار شب قدر و قراردهنده آن بهتر از هزار ماه،
وَ رَبَّ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ
و پروردگار شب و روز،و كوهها و درياها
وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنْوَارِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ
و تاريكيها و روشناييها و زمين و آسمان
يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ
اى پديدآورنده،اى صورتبخش،اى عطا كننده،اى نعمت ده،
يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللَّهُ يَا قَيُّومُ
اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى به خود پاينده،
يَا اللَّهُ يَا بَدِيعُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ
اى خدا، اى نو آفرين، اى خدا، اى خدا، اى خدا،
لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ
نامهاى نيكوتر و نمونههاى والاتر و بزرگمنشى و نعمتها از آن توست،
أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
از تو درخواست مىكنم كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى،
وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ
و قرار دهى در اين شب نامم را در زمره سعادتمندان
وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ
و روحم را با شهيدان
وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ
و نيكوكارىام را در بلندمرتبهترين درجه بهشت
وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً
و گناهم را آمرزيده
وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي
و ببخشى بر من يقينى كه دلم با آن همراه باشد
وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي
و ايمانى كه شك را از من زدوده گرداند
وَ تُرْضِيَنِي بِمَا قَسَمْتَ لِي
و خشنودى به آنچه نصيبم نمودهاى
وَ آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً
و ما را در دنيا و آخرت پاداش نيكو عنايت فرما
وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ
و از عذاب آتش سوزان حفظ كن
وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ
و در اين شب ذكر و شكر خويش و رغبت به سوى خود و بازگشت و توبه روزىام فرما
وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلامُ و به آنچه محمّد و خاندان محمّد(درود خدا بر آنان باد)را به آن موفق كردى توفيقم ده.
6- اين دعا را كه امام صادق(ع) نقل شده است ،بخواند:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ فِيمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ خدايا قرار ده در آنچه حكم مىكنى و مقدّر مىنمايى،از فرمان حتمى، وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ
در آنچه از كار حكيمانه جدا مىسازى در شب قدر،از حكمى كه بازگشت نپذيرد،و تغيير نيابد،
أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا
اينكه مرا در اين سال از حاجيان خانه محترمت بنويسى
اَلْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ
حاجيانى كه حجّشان پذيرفته،
اَلْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ
و سعيشان قبول افتاده
اَلْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ
و گناهانشان آمرزيده گشته
اَلْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ
و بديهايشان محو شده است
وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمْرِي
و قرار ده در آنچه فرمان مىدهى و مقدّر مىنمايى كه عمرم را طولانى گردانى
وَ تُوَسِّعَ لِي فِي رِزْقِي
و در روزىام وسعت بخشى.
7- اين دعا را كه از امام حسين (ع) نقل شده است بخواند:
يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ
اى پنهان در حال آشكار بودنش
وَ يَا ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ
و اى آشكار در حال پنهان بودنش
وَ يَا بَاطِنا لَيْسَ يَخْفَى
و اى پنهانى كه مخفى نمىشود
وَ يَا ظَاهِرا لَيْسَ يُرَى
و اى آشكارى كه ديده نمىشود
يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ
اى به وصف آمدهاى كه هيچ ممكنى به حقيقتش نمىرسد
وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ
و هيچ حدّ بستهاى به او احاطه پيدا نمىكند
وَ يَا غَائِباً غَيْرَ مَفْقُودٍ
و اى غايب گم نشده
وَ يَا شَاهِداً غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ
اى حاضرى كه مشهود نيست تا آنكه جستجو شود و او را بيابند
وَ لا يَخْلُو مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ عَيْنٍ
آسمانها و زمين و آنچه بين آنهاست،به اندازه چشم برهمزدن از او خالى نيست
لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ وَ لا بِحَيْثٍ
به كيفيتى معين دانسته نمىشود و محدود به مكان و جهت نمىگردد
أَنْتَ نُورُ النُّورِ
تويى روشنايى نور
وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ
پروردگار پرورندگان
أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ
به همه امور احاطه كردهاى،
سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ
منزه خدايي كه مانندش چيزي نيست
وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
و او شنوا و بيناست
سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
،منزّه است آنكه داراى اين صفات است و براى غير او چنين صفاتى نيست.
سپس هر حاجتي دارد از خدا بطلبد.
دعای ابوحمزه ثمالی با نوای حاج منصور ارضی
8- همچنين از معصومين (ع) روايت شده است كه در شب بيست و سوم ماه رمضان، در سجود و ايستاده و نشسته دعاي زير را ميخواندند، بلكه مناسب است در تمام ماه رمضان و در زمانهاي ديگر پس از تمجيد و ستايش خداوند و صلوات بر محمد و آلش ( مثلا حداقل با گفتن الحمدلله و الصلاه علي رسول الله و آله الطاهرين ) اين دعا خوانده شود:
اَللهمَّ کُن لوليکَ الحُجةِ بنِ الحَسَنِ
خدايا براى ولىات حجت بن الحسن
صَلَواتُکَ عَلَيهِ و عَلي ابائهِ في هذهِ السّاعةِ، و في کُلّ ساعَة
كه درودهايت بر او و پدرانش باد، در اين ساعت،و در هر ساعت
وَليا و حافظا
باش سرپرست و نگهبان
وقائِداً وَ ناصِراً
و پيشوا و ياور
وَ دَليلاً وَ عَيناً
و راهنما و ديدهبان
حَتّي تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً
تا او را با رغبت مردم در زمينت سكونت دهى
و تُمَتّعَهُ فيها طَويلًا.
و زمانى طولانى بهرهمندش سازى.
9- همچنين اين دعا را در حالي كه دستان خود را به سوي آسمان بلند ميكند، بخواند:
يا مُدَبّرَ الاُموُرِ
اى تدبيرگر امور
يا باعِثَ مَن في القُبُور
اى برانگيزنده مردههاى در گور
يا مُجرِي البُحُور
اى روان كننده درياها
يا مُلَينَ الحَديدِ لِداوُد،
اى نرم كننده آهن براى داود،
صَل عَلي مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَافعَل بي کَذا وَ کَذا
بر محمد و خاندان محمد، درود فرست و با من چنين و چنان كن.
و بجاي كلمات كذا و كذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه كند: الليله الليله ، الساعه الساعه. اين دعا را در حال ركوع، سجده، ايستاده و نشسته به طور مكرر بخواند.
10- با توجه به اهميت شب بيست و سوم، غسل، احيا و زيارت امام حسين(ع) در اين شب فضيلت بسيار دارد و همچنين خواندن آن «صد ركعت نماز» كه مشترك ميان همه شبهاي قدر است.
شيخ طوسي در تهذيب، از ابوبصير روايت كرده است كه امام صادق(ع) فرمود: در آن شبي كه اميد ميرود شب قدر باشد صد ركعت نماز بخوان، در هر ركعت ( پس از حمد) ده مرتبه سوره قل "هو الله"(سوره توحيد) را بخوان. ابوبصير عرض كرد: اگر نتوانستم ايستاده بخوانم، چه كنم؟ فرمود: نشسته بجا آور! گفتم: اگر نتوانم نشسته بخوانم ؟ فرمود: در همان حال كه در بستر خود دراز كشيدهاي، بجا آورد.
11- مرحوم "علامه مجلسي"، در "زادالمعاد" فرموده است: در اين شب هر مقدار كه ممكن باشد، قرآن بخواند و از دعاهاي "صحيفه كامله سجاديه" نيز استفاده كند؛ مخصوصا دعاي «مكارم الاخلاق» و دعاي «توبه».
روزهاي شب قدر را نيز بايد حرمت داشت و به عبادت و دعا به سر برد؛ در احاديث فراواني آمده است كه روز قدر نيز در فضيلت مثل شب قدر است. (+)
تلاوت زیبای سوره قدر توسط استاد عبدالباسط
گزیده سخنرانی آیتالله جاودان در شب بیست و سوم رمضان 1392
«چله ترک گناه، گره مشکلات را باز میکند»
ـ نماز اول وقت خیلی مهم است، اگر میبینی گره در کارت افتاده یا زندگیات نمیچرخد، نماز اول وقت را دریاب! قطعاً در زندگی تأثیر دارد. از نماز اول وقت و با حضور قلب به همه جا میتوان رسید.
- نقل است مرحوم آیتالله سیداحمد خوانساری (رحلت کرده در سال 1363) در طول عمر مبارکشان سه بار نمازهای خود را قضا کردند. حالا دلیلش چه بوده، شاید یکی این بود که فتوای ایشان تغییر کرده بود. شاید هم این مرجع بزرگ تقلید از نمازهای قبلی خود رضایت نداشت و فکر میکرد حق آن را به خوبی ادا نکرده است.
- میپرسند ما که ندیدیم، آیا میشود این همه نماز خواند؟ بله! از شب تا سحر که ما خواب هستیم، بزرگانی هستند که به عبادت میپردازند. نتیجه این عبادت هم در آنها کاملاً مشهود است، به یاد دارم چند ماه قبل از پیروزی انقلاب خدمت آیتالله خوانساری رسیدیم، ایشان یک بیت شعر خواند و طی آن آینده انقلاب را پیشبینی کرد. این موهبت از کنار اهمیت دادن به نماز سرچشمه میگیرد.
ـ یکی دیگر از کارهایی که گشایش در زندگی را به همراه دارد، چلهنشینی است. لازم هم نیست از همان ابتدا چهل روز را امساک کند، همه که نمیتوانند. میتوان چله ترک گناه گرفت، یعنی انسان با خودش عهد کند از امروز تا چهل روز مثلاً دروغ نگوید، غیبت نکند، به نامحرم نگاه نکند. وقتی موفق به ترک یک گناه شدیم، یک معصیت دیگر را نیت کنیم که ترک کنیم. آن وقت میبینید که چه اثراتی در زندگی دارد.
ـ در این شب بزرگ و در مواقع دعا، برای دیگران دعا کنیم و در حق همگان! برای خودمان دعا نکنیم، دعای عام بکنیم. مگر از خدا کم میشود که ما به جای دعا برای دوست و آشنا و اطرافیان، برای همه مردم تهران دعا کنیم؟ برای کل کشور دعا کنیم؟ برای مسلمانان گرفتار در مصر، سوریه، عراق، افغانستان و لبنان و ... دعا کنیم؟
- امام حسن(ع) نقل میکنند که یک شب تا سحر به دعاهای مادرشان گوش کردند، دیدند حضرت زهرا(س) حتی یک کلمه هم برای خود و خانواده دعا نکردند، مرتباً برای همسایهها و دیگران دعا کردند. ما هم یاد بگیریم دعای عام کنیم، دعای ما در حق خودمان معلوم نیست مستجاب شود اما در حق دیگران میشود، چون ما اگر گناهکار هم باشیم، گناهمان برای خودمان است نه دیگران.
- یک روز شخصی به مرحوم آیتالله بهجت عرض کرد آقا برایم دعا کنید. آیتالله بهجت چیزی نگفتند، آن شخص فکر کرد ایشان نشنیده است و دوباره خواسته خود را تکرار کرد. آیتالله بهجت به آن شخص گفت من برای تک تک شما به درگاه خدا تضرع میکنم! آیتالله بهجت اینچنین در حق دیگران دعا میکنند، ما هم یاد بگیریم برای دیگران دعا کنیم.
ـ صحبت بین زن و مرد نامحرم فقط موقعی که جدی باشد بلااشکال است و وقتی با شوخی و خنده همراه شود دیگر جایز نیست.
- از خواهران گرامی تقاضا میکنم کمی نسبت به حجاب دغدغه بیشتری داشته باشند. الحمدلله بانوان ما همه خداشناس و اهل نبوت و امامت هستند، اما الان وضعیت حجاب شهر ما مناسب نیست. باید دقت شود مثلا دست که از زیر چادر میآید بیرون چرا تا آرنج برهنه است؟ چرا تارهای مو از زیر چادر پیداست؟
- کاری به کمکاری دستگاههای دولتی ندارم، نمیگویم هم به خاطر ما روی حجاب وسواس داشته باشند، به خاطر آخرت خودشان تقاضا دارم حجاب را جدی بگیرند. این «خیابان مجاهدین اسلام» روزی مرکز انقلاب اسلامی بود، آیا الان وضعیت حجاب در این خیابان طوری هست که اگر فرضاً امام زمان(عج) ظهور کنند ـ بلا تشبیه ـ موقع راه رفتن در این خیابان بتوانند سر خود را بالا بگیرند و دیده نپوشانند؟!
قرائت دعای جوشن کبیر با نوای حاج میثم مطیعی
جان آمده رفته هیجان آمده رفته
نام تو گمانم به زبان آمده رفته
***
احیا نگرفتم تو بگو چند فرشته
صف از پی صف تا به اذان آمده رفته؟
***
تا پلک زدم خواب، مرا آمده برده
تا پلک زدم نامه رسان آمده رفته
***
امسال نبرده ست مرا روزه، فقط گاه
بر لب عطشی مرثیه خوان آمده رفته
***
من در به در او به جهان آمده بودم
گفتند: کجایی؟! به جهان آمده رفته
***
ترسم که به جایی نرسم این رمضان هم
آن قدر به عمرم رمضان آمده رفته...
شاعر: محمدمهدی سیار
آیتالله بهجت: شب بيست و سوم ماه رمضان، شب قدر است
بسيارى از بزرگان شب هاى ماه رمضان را بيدار مى ماندند و نمى خوابيدند، هر چند نزد ما تقريبا واضح است كه شب بيست و سوّم ماه رمضان، شب قدر است. ولى اوّل ماه بايد قدرى دقّت شود كه اوّل ماه دقيقا تشخيص داده شود.
مرحوم آقاى طباطبايى(علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبايى ـ رحمه اللّه ) هم همين طور بود و شب هاى ماه رمضان بيدار بود و مى فرمود: يك وقت در روز اين قدر خوابيده بوديم، كار به اين جا رسيد كه وقتى بيدار شديم، با استعجال وضويى براى ظهر و عصر گرفتيم و ظهرَيْن ( نماز ظهر و عصر.) را با وضو در آخر وقتش اداءً خوانديم!
در كربلا هم بوده اند كسانى كه شب هاى رمضان نمى خوابيدند، حتى از بعضى ها نقل مى كردند كه قعده (جلسه گفتگو و شب نشينى.) مى گرفتند و صحبت مى كردند تا خوابشان نبرد. (+)
مراسم قرآن به سر گرفتن و احیا توسط حاج سعید حدادیان در هیئت رزمندگان اسلام
گفتاری از حجتالاسلام کاظم صدیقی درباره ارتباط شب قدر و امام مهدی(عج)
پرسش بيشتر مؤمنان آن است كه حقيقت شب قدر چيست؟ و به راستي، در اين شبها چه بخواهيم و چگونه بخواهيم كه برايمان نافعتر و نيكوتر باشد؟ براي يافتن پاسخ اين پرسش به پاي سخن استاد صاحب سخن، جناب حجّتالاسلام حاج شيخ كاظم صدّيقي مينشينيم. باشد كه توشهاي برگيريم:
حقيقت شب قدر را هيچ كس جز خدا نميشناسد، اين جزء اسرار الهي است و خدايي كه براي بندگانش شب قدر را مقدّر كرده، خودش براي شب قدر چند امتياز قرار داده است: اوّل اينكه، شب قدر، ظرف نزول قرآن است؛ «إنّا أنزلناه في ليلة القدر». دوم اينكه، شب تقدير است. تقدير آحاد بشر در اين شب رقم ميخورد. سوم آنكه، شب قدر، ملكوتي دارد و اگر كسي آن را درك كند ميتواند يك شبه به اندازة يك عمر براي خودش ذخيره بردارد؛ قرآن از اين فضيلت منحصر به فرد شب قدر چنين تعبير ميكند: «ليلة القدر خيرٌ من ألف شهرٍ».
فضيلت چهارم آنكه، شب قدر، نزول تمامي ملائكه به محضر حضرت صاحبالعصر و الزّمان(ع) است؛ يعني شبي است كه وجود مقدّس امام عصر(ع) تمام موجودات را تحت اشراف مخصوص قرار ميدهند، و بر همين اساس است كه در شب قدر، امكانِ بخشيده شدن براي همگان فراهم ميشود و اگر كسي در اين شب بخشيده نشود مشخّص ميشود كه ديگر قابليّتي براي آمرزش در وجودش موجود نيست. حال، اگر كسي شب قدر را درك نكرد و جاماند، ديگر برايش زمينة آمرزش نيست مگر اينكه در «عرفات» باز دامن حضرت حجّت(ع) را بگيرد.
بنابراين شب قدر شبي است كه انسان بايد گذشتة خويش را در آن شب ورق بزند و به عنوان يك مریضي كه دردهاي خود را شناخته است، اين دردها را به طبيب خودش ـ امام زمان(ع) ـ عرضه كند و با نظر ولایي حضرت، تمام گناهان سابقش را از دريچة وساطت حضرت، جهت استغفار نزد خداوند ببرد تا بخشيده شود. ضمناً براي حدّاقل يك سال آيندهاش هم، تصميم جدّي بگيرد.
بديهي است كه آن «قدر»، قلم تقدير وجود مقدّس امام عصر(ع) است. خداوند از طريق وجود مقدّس امام زمان(ع) سرنوشت را مينويسد. قلم، امام زمان(ع) است، عرش، امام زمان(ع) است، كرسي، امام زمان(ع) است و نزول ملائكه هم آن شب، نزد امام زمان(ع) است. بنابراين گذشته را امام زمان(ع) نمره ميدهد، آينده را هم امام زمان(ع) مينويسد.
تمام امور به دست خليفة مطلق خدا انجام ميشود و هنر، هنر كسي است كه آن شب بيشترين توجّه و توسّل را به امام زمان(ع) و بر حسب روايات به باطن شب قدر كه حضرت زهرا(س) است، ابراز نمايد. اين را هم بايد دانست كه امام زمان(ع) هم نسبت به مادر گراميشان يك حساسيّت خاصّي دارند. اگر كسي در اين شب از حضرت زهرا(س) حواله بياورد [و متوسّل به آن حضرت(س) شود] قطعاً امام زمان(ع) امضا خواهد كرد.
در اين شب عظيم، انسان بايد آن قدر خود را براي امام زمان(ع) شيرين كند تا حضرت او را بپسندند و سعادت يك سال را براي او بنويسند. إنشاءالله. (+)
گفتاری از آیتالله سیدمحمد شجاعی درباره عظمت شب قدر
درک لیلة القدر یک معنى مخصوص دارد. در لحن دعاها هست که خدایا مرا موفق بکن به درک لیلة القدر و یا مثلاً در عرف گفته مىشود: فلانى موفق به درک لیلة القدر شده یا آرزویى است براى اهلش که موفق بشوند به درک لیلة القدر.
این همه براى ما و شما لیلة القدر آمده و گذشته ولى ما درک نکردهایم. آیا آن شبها ما نبودیم؟ چرا بودیم. بیدار نبودیم؟ چرا بیدار هم بودیم! اما آیا لیلة القدر را درک کرده ایم؟ خیر! لحن دعاهایی که درک لیلةالقدر را خواستهاند، خودش معلوم مىکند [که] این نیست که مثلاً شب لیلة القدر را انسان بیدار باشد و به عبادت هم بگذراند و آن شب هم که بیدار مىماند و عبادت مىکند، لیلة القدر باشد، او درک کرده باشد!
همه مؤمنین مادامی که عمر دارند هر سال یک بار لیلة القدر را [ظاهرا] درک می کنند. حالا مثلاً [اگر] شصت سال عمر داشته باشند، شصت بار لیلة القدر را درک می کنند؟ اینجور نیست. حتى آن کس که روزه می گیرد و شبهاى لیالى قدر را هم بیدار می ماند، گرچه خوب است و توفیق است، ولى این که موفق به درک لیلة القدر [شود]، آن هم چندین بار، بعید است آن لحنها این را نشان بدهد. …لحن [دعاها] نشان مىدهد درک لیلة القدر چیز خاصّى است و معناى بخصوصى دارد، که [البته] عاید کسانى خواهد بود که ایمان داشته باشند و عامل باشند و روزه باشند و شب هاى لیالى قدر هم على الحساب بیدار و مشغول عبودیت، به معناى خاص باشند … این معناى مخصوص از درک لیلة القدر ـ آن اندازه که من متوجه مىشوم ـ این است که، این بى ارتباط نیست با انا انزلناه فى لیلة القدر، یعنى نزول قرآن! حقیقت قرآن، حقیقت بالاى قرآن بصورت دفعی اش.
نزول دفعى قرآن [آن است که] قرآن یکباره به قلب رسول اکرم صلی الله علیه و آله [نازل شده است] که [این از] مراتب نزول قرآن است. [این نزول دفعی هم فقط] یکبار شده است، در ماه مبارک رمضان هم شده است، یک شب هم شده است که آن شب، شب قدر است، [که در آن شب، قرآن به صورت یکجا] به دل رسول الله صلوات الله علیه و آله [نازل شده است] و بعد هم بصورت تفصیل در بیست وسه سال آمده است که [این نزول تدریجی و] تفصیلی می شود: «تنزیل».
درک لیلة القدر با این مسئله نزول قرآن در لیلة القدر بى ارتباط نیست. یعنى خود نزول قرآن با لیلة القدر بى ارتباط نیست. [البته] اصل [و] مقام جمعى قرآن، نه مقام تفصیلش. قرآنِ یکجا، مقام جمعى قرآن که به رسول اکرم صلی الله علیه و آله عنایت شده است. و [قرآن] بعد از آن مقام جمعى، در طول بیست و سه سال، تنزلات تفصیلى پیدا کرده است. این نزول قرآن بى ارتباط با شب قدر نبوده است.
[این اتفاق هم تصادفی نیست] انا انزلناه فى لیلة القدر، نه این که تصادفاً [قرآن] در این شب [نازل] شد. این که بگویند فلانى در فلان روز آمده، هر روز مىآمد مىشد، اما حالا در عین حال، فلان روز آمد. [اما نزول قرآن این طور نیست،] اینجور نیست که بگوئیم شب قدر شبى است، حالا نزول قرآن هم تصادفاً در آن شب بوده [و] در واقع تقارن بوده! نه، تقارن نیست. اصلاً خود لیلة القدر با خصوصیاتى که دارد در نزول قطعى قرآن نقش دارد. یعنى در این زمان باید این قرآن به رسول الله صلی الله علیه و آله نازل بشود، در همین شب باید نازل بشود نه در غیر این شب! وقتش این شب است. (+)
بیان اهمیت و فضیلت شب قدر در بیانات امام صادق(ع) توسط آیتالله مجتبی تهرانی(ره)
مراسم احیاء شب قدر توسط حاج محمود کریمی
سخنان آیتالله مجتهدی تهرانی(ره) درباره ارتباط گناه با سیاهی قلب
گفتاری از حجتالاسلام پناهیان/ فکر کردن درباره «عاقبت بهخیری»؛ مهمترین مسأله شب قدر
یکی از اذکار امشب، لعن قاتل امیرالمؤمنین(ع) است. آیا مهمترین موضوعی که امشب باید ما را به خودش مشغول کند، فکر کردن دربارۀ شخصیت پلید قاتل امیرالمؤمنین(ع) نیست؟! آیا کسی که تولدش با چنان معجزۀ بزرگی همراه بوده، شهادتش اتفاقی و تصادفی است؟ کسی که خداوند متعال اراده کرده است به دنیا آمدنش را به همۀ ما و به تاریخ نشان دهد، آیا خدا نمیخواهد نحوۀ دنیا رفتنش را هم به ما نشان دهد و پیامی به ما بدهد؟! آیا خدا نمیخواهد به ما نشان دهد که «ببینید چه کسی امیرالمؤمنین(ع) را به قتل رسانده است»؟
امشب باید در موضوع عاقبت بهخیر شدن فکر کرد و این مسألۀ اصلی امشب است. امشب از دو جهت شب فکر کردن دربارۀ عاقبت بهخیری است: یکی با دیدن ابن ملجمی که حداقل «علیالظاهر» یکی از وفاداران و معتمدین جدّی امیرالمؤمنین(ع) بود اما قاتل امیرالمؤمنین(ع) شد. و دیگر، از این جهت که وقتی رسول خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: در یک ماه رمضان محاسن تو به خون سرت خضاب میشود، بلافاصله امیرالمؤمنین(ع) پرسید: یا رسول الله(ص) آن موقع من دین دارم؟! یعنی«آیا من عاقبت به خیر میشوم؟» (فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکِیکَ؟ فَقَالَ: یَا عَلِیُّ أَبْکِی لِمَا یُسْتَحَلُّ مِنْکَ فِی هَذَا الشَّهْرِ کَأَنِّی بِکَ وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ ... فَضَرَبَکَ ضَرْبَةً عَلَى قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ. قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع: فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِکَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی؟ فَقَالَ ص: فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِکَ؛ امالیصدوق/93)
ببینید کسی که «قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّار» است، اینطور نگران عاقبت بهخیری خودش است، پس تکلیف ما کاملاً معلوم است. (امام صادق(ع): عَلِیٌّ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّار؛ تفسیر قمی/2/324- رسول خدا(ص): لا یَزالُ المُؤمِنُ خائِفاً مِن سُوءِ العاقِبَةِ؛ میزانالحکمة/4772) (+)
مناجات حاج میثم مطیعی: گریه عبد گنهکار، تماشا دارد